شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
سقف وافل در اسکلت فلزی

همیشه در مباحث مربوط به ساخت و ساز، سوالات بسیاری مطرح می‌شود که یکی از این پرسش‌ها، مربوط به این است که آیا می‌توان از سقف وافل در اسکلت فلزی نیز استفاده نمود؟ یا خیر. برای پاسخ به این پرسش، به تجربه بنیتک و متخصصان آن خواهیم پرداخت

چند نوع اسکلت داریم؟

در ساختمان‌سازی، دو بخش سقف و اسکلت از بیشترین اهمیت برخوردار هستند. این دو بخش، تعیین کننده موارد مهمی مانند استحکام و هزینه اجرا می‌باشند. برای ساخت اسکلت می‌توان از دو شیوه اجرای بتن و فلز استفاده کرد. با توجه به شرایط فعلی، استفاده از بتن در اسکلت منطقی‌تر است اما برخی به دلایل مختلف مانند شرایط جوی و مکانی، ترجیح می‌دهند از اسکلت فلزی استفاده کنند.

در مقالات پیشین، به مزایای بی‌شمار سقف وافل به صورت کامل پرداخته شد. اکنون قصد داریم با مزیت دیگری از این سیستم آشنا شویم. این مزیت برجسته، به قابلیت اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی اشاره دارد. کارفرمایان و پیمانکاران به دلیل مزیت‌های بی‌شمار این سیستم، علاقه بسیاری به استفاده از این سیستم نشان می‌دهند.

اجرای سقف وافل در اسکلت فولادی

آیا سقف وافل در اسکلت فلزی نیز قابل اجراست؟

با در نظر گرفتن مزایای بی‌شمار این سیستم، جواب بی‌شک مثبت است. در اسکلت‌های فلزی نیز مانند اسکلت‌های فولادی می‌توان از این سیستم استفاده کرد و آن را اجرا نمود.

البته این در شرایطی است که به جای قاب خمشی از سیستم باربری دیوار برشی استفاده گردد. به کارگیری سقف وافل در اسکلت فولادی یا فلزی توصیه می‌گردد چرا که در این روش، ستون‌ها به شکل ثقلی طراحی می‌گردند. گفتنی است که در این روش تفاوت‌هایی نیز وجود دارد و به طور کامل مشابه یکدیگر نیستند. همچنین در اجرای سقف وافل در اسکلت فولادی می‌بایست به یک‌طرفه و دوطرفه بودن سقف توجه کنید که در ادامه مقاله، به این اصل مهم بیشتر خواهیم پرداخت.

تفاوت اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در اسکلت فولادی

اجرا نمودن سقف وافل در اسکلت‌های فلزی، بسته به نوع عملکرد سقف متفاوت است. به این شکل که به طور معمول، در سقف فلزی، در صورت استفاده از وافل یک‌ طرفه، به تیرهای میانی نیاز پیدا خواهیم کرد. این در حالی است که با استفاده از سقف وافل دو طرفه ، اسکلت را می‌توان به دو شیوه استفاده از تیر میانی و یا بدون آن اجرا نمود .

روش اجرای سقف وافل در اسکلت فلزی، به این شکل است که میلگردهای تیرچه‌ها و مش فوقانی، به طور معمول در محل‌هایی که تیر فلزی وجود دارند، مانند میلگرد اتکا از روی تیر عبور داده می‌شوند که به این شکل می‌خواهند سقف وافل به خوبی با اسکلت‌های فلزی درگیر شود.

سقف وافل در اسکلت فلزی

عملکرد سقف وافل در ساختمان های فولادی

اجرا نمودن سیستم وافل در اسکلت های فولادی، از چند جهت سبب عملکرد بهتر سازه در مقابل ارتعاش و تنش‌ها می‌گردد. از آنجایی که سقف وافل به شکل مشبک است، به جای به کارگیری بتن در قسمت‌هایی از سقف که عملکرد سازه‌ای ندارد، قالب‌هایی غیرماندگار جای گذاری می‌کنند.

به این شکل در مصرف بتن تا حدی صرفه‌جویی می‌شود. علاوه بر این موارد، در سقف وافل نیازی به استفاده کردن از میلگردهای تقویتی نخواهد بود. همچنین تا حدی بار مرده سازه کاهش می‌یابد و عملکرد سازه را در مقابل تنش‌ها بهبود می‌بخشد. از سوی دیگر اسکلت بتن نسبت به اسکلت‌های فلزی در مقابل ارتعاش عملکرد بهتری دارد. به اینگونه که استفاده از سقف وافل در اسکلت فلزی یا فولادی، تا حدی این ضعف اسکلت‌های فولادی را از بین می‌برد.

خوب است بدانید که عواملی همانند جنس سقف، درجه میرایی آن و اندازه طول دهانه‌ها نیز میتواند در کنترل ارتعاش بسیار موثر واقع شود. همچنین میزان میرایی در هر نوع از متریال متفاوت می‌باشد.

هزینه اجرای سقف وافل در اسکلت فولادی

با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها نسبت به گذشته، به طور کلی هزینه استفاده از اسکلت فلزی یا فولادی و اجرای سقف وافل در آن بیشتر از سقف بتنی خواهد بود اما دارای مزایایی نیز می‌باشد که به شما تعدادی از آن را خواهیم گفت:

  • مدت زمان اجرای پروژه کمتر خواهد بود
  • کیفیت بالا در اسکلت فولادی
  • وزن ساختمان کمتر خواهد بود
  • کاهش ابعاد ستون‌ها
سقف وافل یک طرفه و دو طرفهدر اسکلت فولادی

سخن آخر

سقف وافل دارای مزیت‌های متعددی است که در مقالات مختلف مانند مقاله مزایا و معایب سقف وافل به آن پرداخته شد. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این سیستم، امکان اجرای آن در اسکلت‌های متفاوت است که پیش‌تر نیز به صورت کامل توضیح دادیم.

بنیتک به عنوان تولیدکننده و توزیع کننده انواع قالب سقف وافل، این اطمینان را به شما خواهد داد که اجرای این سیستم براساس تمامی پروتکل‌های مشخص شده برای آن، بهترین نتیجه نهایی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. این درحالی است که شما می‌توانید با اجاره قالب وافل ، هزینه نهایی اجرای پروژه را تا حد زیادی کاهش دهید.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *