شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک

امروزه در صنعت ساخت و ساز سوالی برای مجریان و پیمانکاران پیش می‌آید ٰتفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک می‌باشد. همانطور که می‌دانید سقف علاوه بر جدا کردن طبقات از یکدیگر نقش مهمی در انتقال بار‌های ثقلی دارد بنابراین می‌توان سقف را یکی از اجزای مهم در سازه دانست. پس بهتر است در هنگام طراحی و اجرای سقف وافل تمامی جوانب را در نظر بگیریم. مهندسان و پیمانکاران این روز‌ها دارای دغدغه ای چون تشخیص و شناخت انواع سقف‌ها را دارند تا بتوانند بهترین گزینه را برای ساختمان در حال ساخت انتخاب نمایند حال ما قصد داریم تا به تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک بپردازیم تا بر انتخاب آن‌ها کمکی باشد.

مقایسه سقف وافل (waffle deck) با اینتل دک (intel deck)

تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک در سه مورد می‌باشد که عبارتند از:

  1. نوع قالب‌ها
  2. نحوه عملکرد سقف‌ها
  3. مراحل اجرای سقف‌ وافل و سقف اینتل دک

برای اینکه با تفاوت این دو سقف به راحتی آشنا شویم ابتدا تعریفی کوتاه از هر یک خواهیم داشت، سپس به بررسی تفاوت‌ها مزایا و معایب هر کدام نسبت به یکدیگر خواهیم پرداخت.

سقف اینتل دک

سقف وافل چیست؟

پیمانکاران و سازندگان ساختمان امروزه در طراحی و اجرای ساختمان‌هایشان برای اجرای سقف  از روش‌های متعددی استفاده می‌کنند که سقف وافلبه دلیل دارای بودن ویژگی چون عدم محدودیت در پوشش دهانه به یکی از این روش‌های جدید و کارآمد تبدیل شده است. از این سقف در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت می‌توان استفاده کرد همچنین برای اجرای این سقف‌ها به قالب وافل که ماندگار نیست و پس از خشک شدن بتن برداشته می‌شود استفاده می‌کنند. به راستی که این سقف با توجه به طول دهانه و فاصله ستون ها از هم، دارای دو عملکرد یک طرفه و دو طرفه می باشد.

سقف اینتل دک چیست؟

سقف اینتل دک یک نوع سقف دال مجوف می‌باشد که برعکس وافل سقف قالب‌هایش در سازه ماندگارند و رفتارشان شباهت زیادی با دال‌ها دارد. جنس قالب‌های سقف اینتل دک که در داخل سقف قرار می‌گیرد از یونولیت است. در مقابل، که رفتار آن ها بسیار شبیه سقف تیرچه بلوک است با این تفاوت که به جای بلوک های سیمانی از قالب های غیر ماندگار وافل استفاده می کنند. در ادامه  تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک می پردازیم.

تفاوت در زیر سازی دو سقف وافل و اینتل دک

زیرسازی که می‌توان گفت مهمترین بخش در تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک است اگر با دقت کافی انجام نشود ظاهری ناخوشایند و دارای مقاومت کمی خواهد بود زیرا سطح نهایی سقف، صاف و یکدست نشده است. در سقف وافل نیازی به زیرسازی سراسری نیست و با قوطی کشی مراحل اجرای آن به راحتی، سریعتر و با هزینه کمتری انجام می‌شود. در صورتی که در زیر سازی سقف اینتل دک باید کل سطح زیر سقف دال کوبی یا تخته بندی شود که این تخته ها به شکل قطعات مربعی بوده و با بسط به هم متصل شده اند. نکته قابل توجه این است که در زیر سازی سقف اینتل دک باید نهایت دقت به خرج شود زیرا در صورت یک اشتباه کوچک ممکن است در پایان کار سطح سقف دارای مشکلات و اراداتی جبران ناپذیر باشد.

فرق اصلی بین نوع قالب های سقف وافل و اینتل دک

یکی دیگر از موارد تفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک را می‌توان نوع قالب‌های مصرفی در هریک نام برد. قالب های سقف اینتل دک قالب های ماندگار می‌باشند به اینگونه که پس از چینش قالب اینتل دک، با شروع عملیات بتن ریزی، قالب ها زیر بتن دفن می‌مانند و دیگر خارج نخواهند شد.بنابراین باید به اندازه مساحت سقف‌‌‌های کل طبقات، قالب های اینتل دک را خریداری کرد که به هیچ وجه صرفه اقتصادی ندارد. در حالی که قالب‌های وافل  غیر ماندگار هستند و پس از خشک شدن بتن می توان آن ها را از سقف جدا کرد و در طبقات و یا پروژه‌های دیگر استفاده کرد. همچنین می‌توان قالب‌های وافل را از شرکت بنیتک به جای خریداری اجاره نمود. مقایسه سقف وافل با سقف اینتل دک

نمای اکسپوز در سقف های وافل و اینتل دک

همانطور که گفتیم نمای پایانی سقف اینتل دک صاف و ساده می‌باشد اما نمای اکسپوز سقف‌های وافل به صورت حفره ای یا شبیه به شیرینی انگلیسی وافل می باشد که با استفاده از یک نورپردازی حرفه‌ای می توان نمای سقف را بسیار زیباتر جلوه داد. از سقف وافل بیشتر برای سالن‌های اجتماعات،لابی‌ها و پارکینگ‌ها استفاده می‌شود.

تفاوت در نگهداری و حمل آسان آن دو سقف

یکی از تفاوت‌ها مقدار فضایی است که قالب سقف ها در محیط، قبل از شروع پروژه اشغال می‌کنند. در سقف وافل به دلیل اینکه قالب‌های وافل شکل قابلمه‌ای دارند می‌توان آن‌ها را توی هم چید و فضای کمی را اشغال کرد.

متفاوت بودن ایمنی در سقف اینتل دک و سقف وافل

از آنجایی که قالب‌های سقف اینتل دک درون سقف باقی می‌مانند و جنسشان از  پلی استراین است ممکن در هنگام آتش سوزی و احتراق، گاز‌های سمی تولید کنند و موجب خفگی و نفس تنگی شوند. اما در سقف های وافل این چنین نیست و قالب‌های وافل پس از بتنریزی و خشک شدن بتن‌ها جدا خواهند شد. تفاوت سقف اینتل دک با سقف وافل

سخن آخر

در قسمت فوق با تتفاوت سقف وافل با سقف اینتل دک آشنا شده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم که شرکت بنیتک به تمامی سوالات شما در خصوص تفاوت سقف وافل و سقف اینتل دک پاسخ داده باشد.تا شما به راحتی بتوانید سقف مورد نظر و کاربردی برای سازه خود را انتخاب و سپس اجرا نمایید.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *