شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تفاوت سقف وافل و تیرچه بلوک

در مقاله امروز به شکل ویژه قصد داریم تا به تفاوت سقف وافل با سقف تیرچه بلوک بپردازیم. جدا از مقایسه بعد مالی، می‌خواهیم به سایر ابعاد این سقف‌ها بپردازیم و آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. بسیاری از مجریان سقف وافل بر این باورند که استفاده از این سیستم، هزینه‌های شما را به شکل چشمگیری کمتر می‌کند. در این مقاله، تیم بنیتک قصد دارد تا اطلاعات بیشتری در رابطه با مقایسه تیرچه بلوک و سقف وافل به شما بدهد.

مقایسه سقف وافل با تیرچه بلوک

در اولین قدم مقایسه، می‌بایست با هر سیستم یک آشنایی کلی به دست آورید. پس به منظور همین آشنایی، در ادامه به معرفی کوتاهی از انواع سقف وافل و تیرچه بلوک خواهیم پرداخت. پیش از شروع معرفی، خوب است بدانید که سقف تیرچه بلوک، عملکردی یک طرفه دارد که به معنای تقسیم شدن بار سقف، بر روی دو تیر مقابل هم است. از طرفی، سقف وافل می‌تواند عملکردی دو طرفه یا یک طرفه داشته باشد‌. عملکرد دو طرفه سقف نیز به معنای تقسیم شدن بار، بر روی چهار تیر می‌باشد که در این مورد، می‌توانیم سقف تیرچه بلوک را یک بار با سقف وافل یک طرفه و یک بار با سقف وافل دو طرفه مقایسه کنیم.

سقف تیرچه بلوک با سقف وافل

سقف تیرچه بلوک چیست؟

سقف تیرچه بلوک یا تیرچه بلوک سقف ، بسیار راحت‌ اجرا می‌شود و همین موضوع باعث شده تا از سیستم‌های پرطرفدار باشد. اجزای اصلی آن، بلوک، بتن و تیرچه هستند که در جا اعمال می‌شوند. بلوک سقف‌های تیرچه در انواع سیمانی، سفالی و یونولیت وجود دارد. عملکرد این سقف بسیار به دال یک طرفه شباهت دارد و مجریان این سقف‌ها، اصطلاحا آن را سقف تیرچه دال نیز می‌نامند.

سقف وافل یک طرفه چیست؟

سقف وافل یک طرفه، عملکردی مانند تیرچه بلوک دارد با این تفاوت که از قالب‌ وافل یک طرفه در آن استفاده می‌شود. این سقف همانند تیرچه بلوک دارای محدودیت اجرا است و حداکثر اجرای آن در دهانه‌های ۹ متری امکان پذیر خواهد بود.

سقف وافل دو طرفه چیست؟

از نام این سقف مشخص است که دارای عملکرد دو طرفه می‌باشد و برای دهانه‌های بزرگ‌تر مناسب است. قالب این سقف مربع می‌باشد و به آن قالب وافل دو طرفه می‌گویند که بار ثقلی وارد بر سقف را بین چهار تیر اطراف تقسیم می‌نمایند.

 

مقایسه تیرچه بلوک با سقف وافل یک طرفه

در تعریف‌های بالا متوجه شدید که سقف وافل یک طرفه، شباهت بسیار زیادی به سقف تیرچه بلوک دارد. هر دو عملکرد یک طرف داشته و برای دهانه‌های کوتاه قابل استفاده هستند. تنها تفاوت آن‌ها، ضخامت سقف وافل است که در دهانه‌های یکسان، اجرای سقف وافل یک طرفه، دارای ضخامت کمتری به نسبت تیرچه بلوک خواهد بود.

تولید و اجاره قالب وافل در شرکت بنیتک

شرکت بنیتک، تولیده کننده قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه، همچنین اجاره این قالب‌ها به کارفرمایان پروژه برای اجرای سقف وافل می‌باشد.

آدرس شرکت بنیتک: تهران، خیابان شریعتی،خیابان خواجه عبدالله انصاری،کوچه چهاردهم،پلاک24،واحد10

مقایسه سقف وافل دو طرفه با تیرچه بلوک

بر خلاف سقف وافل یک طرفه، تفاوت میان سقف وافل دو طرفه و تیرچه بلوک، بسیار زیاد است. پیش‌تر اشاره کردیم که سقف وافل دوطرفه، دارای عملکرد دو طرفه نیز می‌باشد که این موضوع به معنای این است که بار ثقلی وارده بر سقف، در این سیستم به جای دو تیر، بر روی چهار تیر تقسیم‌بندی می‌شود. در نتیجه اعمال سقف وافل دو طرفه، ضخامت تیرهای اصلی کمتر خواهد بود که این موضوع هم از نظر زیبایی و هم از نظر هزینه تفاوت چشمگیری به عمل می‌آورد.

یک تفاوت دیگر سقف تیرچه بلوک سفالی و سقف وافل دو طرفه، مربوط به دهانه‌ها است. تیرچه بلوک در دهانه‌های کوتاه قابل استفاده بوده و این در حالی است که سقف وافل دو طرفه، در دهانه‌های بلند تا ۱۶ متر قابل اجرا می‌باشد.

مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه بلوک

چرا اجرای سقف وافل از سقف تیرچه بلوک ارزان‌تر خواهد بود؟

مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه ، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم. سقف وافل، به صورت کلی سیستم جدیدتری است و استفاده از سیستم‌های جدیدتر، معمولاً دارای خواصی است که سبب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.

در ادامه به ۵ نکته مهم خواهیم پرداخت که سبب ارزان‌تر بودن سیستم سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک شده است:
  1. حذف شدن هزینه جوشکاری و خرید تیرچه‌ها

در سیستم سقف وافل، تیرچه‌ها به صورت در جا ساخته می‌شوند و میلگردها به صورت در جا به هم بافته می‌شوند. همچنین از میلگردهای سنجاقی به جای میلگردهای خرپایی استفاده می‌شود. در این صورت، هزینه‌های خرید، جابه‌جایی و جوشکاری میلگردهای خرپایی به صورت کامل حذف می‌شوند.

یک نکته مهم: جوشکاری تا حد بسیار زیادی از مقاومت میلگردها می‌کاهد در نتیجه، به دلیل عدم انجام جوشکاری در سقف وافل، می‌توانیم از استحکام صددرصدی آن مطمئن شویم.

  1. افزایش سرعت پروژه

پیش‌تر گفتیم که حذف میلگردهای اضافی و دردسرهای جوشکاری، از مزایای پررنگ سقف وافل دوطرفه می‌باشد. در نتیجه با حذف این اعمال، علاوه بر کاهش هزینه، شاهد افزایش سرعت پروژه نیز خواهیم بود.

  1. حذف شدن ستون‌های اضافه در سازه 

اجرای ستون‌ها در سازه، هزینه‌های زیادی را به همراه خواهد داشت. از آنجایی که می‌توان سقف وافل دو طرفه را در دهانه‌های بلند تا ۱۶ متر اجرا کرد، میتوان با کاهش تعداد ستون‌ها، از ایجاد هزینه‌های اضافی نیز بکاهیم.

تفاوت سقف وافل با تیرچه بلوک
  1. به وجود آمدن زیبایی در پلان معماری

جلب رضایت ساکنان یک ساختمان، مهم‌ترین بخش یک پروژه است. طبیعتاً هرچه پلان معماری و طراحی داخلی یک ساختمان زیباتر باشد، درصد رضایت مشتری نیز بالاتر می‌رود. حذف ستون‌های اضافی سبب می‌شود تا پلان معماری و محیط آپارتمان، بسیار کاربردی‌تر باشد. در این شرایط می‌توان طرفداران ملک را افزایش داد و با این روش، فروش را سرعت بخشید و بازگشت سرمایه را زودتر ممکن کرد.

  1. امکان استفاده مجدد از قالب‌های وافل

قالب‌های سقف وافل، پس از استفاده، جدا می‌شوند و ماندگار نیستند. از این رو می‌توان در پروژه‌های دیگر از این قالب‌ها استفاده کرد و هزینه مربوط به خرید قالب را فاکتور گرفت. لازم به ذکر است که اگر قالب‌ها در شرایط مناسب نگهداری و مراقبت شوند، حدود ۵۰ مرتبه قابل استفاده هستند.

سخن نهایی | مقایسه قیمت تمام شده سقف وافل با تیرچه بلوک

در مقاله بالا به مقایسه سقف تیرچه بلوک و سقف وافل به صورت کامل پرداختیم و از هزینه‌ها و مزایای هر یک برایتان گفتیم. گفتنی است که در زمینه فروش و اجاره قالب‌ وافل یک طرفه و دو طرفه، سایت بنیتک با مشاوره تخصصی یکی از بهترین و حرفه‌ای‌ترین گزینه‌ها برای ثبت سفارش شما مشتریان گرامی می‌باشد.

   

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *