شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
و زیبا شناسی سقف وافل

در بین سقف‌های ساختمانی هیچ چیزی مانند سقف وافل به بافت و جذابیت معماری یک اتاق اضافه نمی‌کند. نقشی که سقف وافل به صورت الگوی متقاطعی ایجاد می‌کند، روش سنتی مدرن کردن خانه‌ها و جذاب کردنشان است. با توجه به طیف گسترده‌ای از گزینه‌های موجود برای اجرای سقف منازلتان، پیدا کردن سقفی که زیبایی بنای شما و حال و هوای کلی خانه شما را تکمیل کند، می‌تواند چالش برانگیز باشد. مجموعه بنیتک در این مقاله به شما کمک می‌کند تا با نکاتی درباره زیباشناسی و تزئین سقف وافل بیش‌تر آشنا شوید.

سقف وافل چیست؟

همانطور که از نام این سقف پیدا است، ظاهر این سقف به شیرینی‌های وافل شباهت دارد. پانل‌های سقفی، همان چیزی هستند که سقف وافل را از طرحی ابتدایی به سقفی زیباتر تبدیل می‌کنند.

هدف از اجرای زیبا شناسی و تزئین سقف وافل:

سقف وافل در کنار طبیعت تزئینی خود می‌تواند اهداف کاربردی مانند: کاهش صدا، پنهان کردن عیوب سقف و افزایش صدا را نیز داشته باشد.

1- تقویت سازه ساختمانی

حفره‌های فرورفته در سقف‌های وافل به کاهش وزن سقف کمک می‌کند، از این رو در سبک‌سازی وزن نهایی ساختمانی موثر است و این ویژگی، سقف وافل را به یکی از سازه‌های تقویت کننده بنا تبدیل کرده است. سقف مشبک وافل در بحران‌هایی همچون زلزله عملکرد بسیار بالایی نسبت به دیگر انواع سقف نشان می‌دهد.

2. جنبه تزئینی و ذوق هنری

ساختمان‌های پیچیده، مانند گنبدها، معمولاً طرحی از مربع‌های تو خالی را نشان می‌دهند، اگرچه سازندگان و مهندسان ساختمانی از اشکال دیگری مانند مستطیل و هشت ضلعی نیز برای اجرای سقف‌های وافل استفاده می‌کنند.

تزئین سقف وافل

3. کاهش صدا

متخصصان آکوستیک (صوت شناسی) می‌توانند سقف‌های وافل ساخته شده از پانل‌های جاذب صدا را نصب کنند و یا برای اینکه سقف موجود را به ظاهر دلخواه خود تبدیل کنند، به‌ویژه در سالن‌های تئاتر یا سالن‌های موسیقی، اصلاح و بازسازی نمایند. متخصصان آکوستیک می‌دانند چطور می‌توان یک فضا را برای بهبودهای صوتی مجهز کنند و از ترکیب معماری برای این امر بهره ببرند.

انواع سقف وافل

سقف وافل را می‌توان به دو نوع سیستم تقسیم کرد:

1- سیستم اسلب وافل یک طرفه:

در ظاهر، قالب وافل یک طرفه مستطیلی شکل هستند و در مقایسه با سیستم‌های دو طرفه از میلگرد کمتری استفاده می‌کنند و به همین دلیل وزن کم‌تری نیز دارند اما از مقاومت کمتری برخوردار هستند. وافل یک طرفه طول بیش‌تری نسبت به وافل دو طرفه دارد و مخصوص اجرا برای دهانه‌های کوچک‌تر است.

2- سیستم اسلب وافل دو طرفه:

ظاهر قالب وافل دو طرفه مربعی شکل است و همانند وافل یک طرفه از قالب‌های پلاستیکی برای اجرای سقف استفاده می‌شود. قالب‌ها را بعد از اتمام کار از سقف خارج می‌‌کنند و از آن‌ها در پروژه‌های متعددی بهره می‌گیرند. برخلاف وافل یک‌طرفه‌، وافل‌های دو طرفه برای دهانه‌های بزرگ‌تر اجرا می‌شوند.

قالب وافل یک طرفه و دوطرفه

مزایا سقف وافل:

• ایمنی بالا • عایق صوتی • اگر سقف شما دارای صدماتی همچون: تغییر رنگ، پوسته پوسته شدن است، طراحی سقف وافل آن را از چشم‌ها پنهان می‌کند. • زیبایی فضا را بهبود می‌بخشد و از این سبک سقف می‌توان برای ایجاد فضای صمیمی‌تری در اتاق‌هایی با سقف‌های بلند و امروزی استفاده کرد.

زیبا شناسی و تزئین سقف وافل

از سقف‌های وافل اغلب برای ایجاد جذابیت بصری بیش‌تر و عمق بخشیدن به اتاق استفاده می‌شود، چراکه نه تنها فرورفتگی‌های سقف یک جلوه سه بعدی ظریف ایجاد می‌کند همچنین فضایی از پیچیدگی و تشریفات سلطنتی را در خود دارد.

زیبایی شناسی سقف وافل

این سقف جذاب را می‌توان مطابق با دکور و زیبایی شناسی فضا تنظیم کرد. برای مثال، یک اتاق رسمی‌تر و سنتی‌تر ممکن است از سقف‌های تزئین‌ شده‌ و گچ‌کاری ‌شده‌ بهره‌مند باشد، در حالی که برای اتاق‌های مدرن‌تر و مینیمال، یک سقف وافل ساده و تمیز مناسب‌تر باشد. در این بین شاید ویژگی صوتی سقف وافل جزو قابلیت‌های این سازه به حساب آید و جذابیت بصری محسوب نشود، اما در نظر من این قابلیت خود جزو قسمت‌های مهم زیبایی بخشی به فضا است.

اگر خوب دقت کنید، می‌بینید فضاهای زیبایی که در معرض سرو صدا‌های زیاد قرار دارند آنقدر به چشم نمی‌آیند و کسی حاضر نیست برای مدت طولانی در آن محیط وقت گذرانی کند، اما حفره‌های عمیق سقف وافل با گرفتن صدا به جای بازگرداندن آن به فضا، کمک می‌کند تا درکنار ایجاد محیطی آرام، فضای آرایش یافته خانه‌تان نیز به چشم آید.

روش‌های تزئینی سقف وافل

سقف وافل به صورت معمول دارای ظاهری با آرایشی خاص است که در حالت عادی یک سقف تزئینی به حساب می‌آید، اما این سقف مینیمال را می‌توان با چند تغییر کوچک، از مواد و مصالح گرفته تا نوع رنگ و نور پردازی به حالت تزئینی‌تر و مجلل تبدیل کرد.

مواد و مصالح مورد نیاز

برای استفاده از مواد و مصالح، نیاز است مشخص شود چه مسئله‌ای بیش‌تر دارای اهمین است، میزان بودجه شما یا زیبایی بنا؟ امروزه اکثر سقف‌های وافل یک عنصر تزئینی داخلی به حساب می‌آیند که در کنار این خصوصیت باید بتوانند وزن تیرها را نیز تحمل کنند. وزن تیرها به جنس، اندازه، طرح و ابعاد بستگی دارد.

مواد و مصالح زیباسازی سقف وافل

متداول‌ترین ماده‌ای که جنبه تزئینی بیش‌تری به سقف می‌دهد و مورد استفاده قرار می‌گیرد، چوب است. مزیت گونه‌های چوبی واقعی مانند افرا، بلوط قرمز، گیلاس و گردو، تراکم و دوام آن‌ها است. اگرچه همه آن‌ها انتخاب خوبی برای سقف‌های وافل هستند، اما وزن سنگین آن‌ها برای اجرا مورد تأیید نیست. راه حل مقرون به صرفه‌تر و سبک‌تر برای اجرای سقف چوبی، استفاده از ام دی اف است. ام دی اف ممکن است زیبایی چوب‌های نام برده شده را نداشته باشد، اما بدون گره است و از آنجایی که یک محصول چوبی به شمار می‌رود، برای ساخت سقف وافل مناسب است.

اگر محدودیت اقتصادی دارید و می‌خواهید طرح‌های منحنی ایجاد کنید و یا سازه‌های سبک‌تری داشته باشید، می‌توانید از گزینه‌های دیگری همچون فوم پلی اورتان و گچ، استفاده نمایید. این مواد در برابر آب، حشرات و سایش مقاوم هستند و انتخاب خوبی برای اجرای سقف وافل می‌باشند، به خصوص برای مکان‌هایی که رطوبت زیادی دارند و دردسر ساز هستند. همچنین شما می‌توانید با استفاده از دیوار خشک و چوب مصنوعی، انواع ترکیبات را ایجاد کنید.

نورپردازی

عمقی که سقف‌های وافل دارند، فضای مناسبی را برای نصب عناصر نورپردازی مصنوعی و پنهان کردن کابل‌کشی اتصالاتشان را فراهم می‌کند. ترکیب نور طبیعی و مصنوعی یکی از روش‌هایی است که باعث افزایش زیبایی بصری در سقف وافل می‌شود. جنبه مشبک گونه سقف وافل، ترکیبات متنوعی را برای اجرای نور‌های مصنوعی فراهم می‌کند و جلوه‌های زیبا و منحصر به فردی را به اجرا در می‌آورد.

نورپردازی سقف وافل

رنگ آمیزی

برای چشم‌نواز‌تر کردن سقف‌های وافل می‌توان از رنگ آمیزی استفاده کرد. پالت رنگ‌های بسیار زیادی وجود دارد که شما می‌توانید متناسب با جلوه‌ای که می‌خواهید سقف سازه‌ خود را رنگ کنید.. مثلا می‌توانید برای ایجاد تداوم یا تقویت طراحی داخلی مینیمالیستی، سقف‌های وافل را به صورت تک رنگ، رنگ‌آمیزی کنید.

زمانی که می‌خواهید تیرها یا پانل‌های فرورفته را رنگ‌آمیزی کنید، به ارتفاع سقف توجه داشته باشید، چراکه اگر تیر‌ها، با رنگ‌های تیره رنگ‌آمیزی شوند، به نظر می‌رسد ارتفاع سقف پایین‌تر آمده، در صورتی که اگر بخش‌های فرورفته سقف تیره باشد، اتاق را بلندتر نشان می‌دهد.

کلام آخر

زمانی که نیاز دارید تصاویری از ظرافت و پیچیدگی را تداعی کنید، غیرممکن است به چیزی غیر از سقف وافل فکر کنید. شما می‌توانید با انتخاب مواد مناسب، رنگ و نورپردازی اصولی، زیبایی سقف‌‌های وافل خود را مجلل‌تر کنید و همیشه به یاد داشته باشید که شرکت بنیتک آماده کمک برای اجرای پروژه‌های ساختمانی شما است.

 

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *