شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
مقایسه سقف پیش تنیده با سقف وافل

امروزه یکی از سوالات اساسی و مهم کارفرمایان در برنامه ریزی‌های کوتاه و بلند مدت ساخت و ساز این است که چه نوع سقفی برای پروژه‌هایشان گزینه‌ای مناسب و بهینه می‌باشد. سقف وافل و سقف پیش تنیده در ساخت و ساز‌های امروز جزو گزینه‌های پیش روی کارفرمایان برای ساخت سقف‌هایی با دهانه بزرگتر می‌باشد. این دو نوع از سقف‌‌‌های بتنی دارای تفاوت‌های اجرایی و طراحی نیز می‌باشند که در ادامه قصد داریم به بررسی و مقایسه سقف وافل و سقف پیش تنیده بپردازیم پس با ما همراه باشید:

بیشترین طول دهانه قابل اجرا در سقف پیش تنیده و سقف وافل

در اجرای سقف وافل و سقف پیش تنیده محدودیتی در پوشش دهانه‌ها وجود ندارد و هردو مزیت پوشش دهانه‌های بلند را دارند. در واقع در هر دو نوع سقف می‌توان فاصله بین ستون‌ها را بیشتر نمود و از مزیت‌های متعدد داشتن دهانه‌های بلند در پروژه بهره برد. در دهانه‌های یکسان ضخامت سقف پیش تنیده از سقف وافل کمتر بوده، اما به دلیل ضخامت کمتر، سقف پیش تنیده در کنترل ارتعاش و لرزش دارای ضعف می‌باشد. همچنین ضخامت کمتر سقف پیش تنیده به معنای وزن مرده کمتر نمی‌باشد زیرا سقف پیش تنیده به صورت دال توپر است ولی سقف وافل بصورت مجوف می‌باشد و وزن مرده هردو سقف در دهانه‌های مساوی تقریبا برابر می‌باشد.

 

مقایسه سقف وافل و سقف پیش تنیده در نحوه اجرا

اجرای سقف پیش تنیده به مراتب سخت‌تر از اجرای سقف وافل می‌باشد. سقف پیش تنیده نیاز به اجرای کفراژ و زیرسازی مفصل‌تری دارد و همچنین جزئیات آرماتوربندی سقف پیش تنیده بسیار پیچیده‌تر و حساس تر از سقف وافل می‌باشد. یک خطای کوچک در پیاده سازی یا کشش پروفیل تاندون‌ها در سقف پیش تنیده می‌تواند خرابی و خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد برای همین اجرای سقف پیش تنیده به تجهیزات تخصصی‌تر و گران‌ قیمت‌تری نیاز دارد. بنابراین یکی از نقاط ضعف مهم سقف پیش تنیده صعوبت اجرایی آن نسبت به سقف وافل می‌باشد. همین موضوع باعث شده است هزینه اجرای سقف پیش تنیده بسیار بالاتر از سقف وافل باشد.

تفوات سقف پیش تنیده و سقف وافل

بررسی سرعت اجرای سقف پیش تنیده با سقف وافل

در سقف وافل زیر سازی، قالب بندی قالب وافل و آرماتور بندی ساده‌تر بوده، در نتیجه با سرعت بالایی انجام می‌شود. سقف پیش تنیده دارای پیچیدگی‌هایی در جزئیات آرماتور بندی و پیاده سازی پروفیل کابل‌های کششی سقف، حساس و زمانبر می‌باشد که باعث می شود در سقف‌ پیش تنیده مدت زمان برای قالب برداری بیشتر از سقف وافل باشد. همچنین در سقف‌های پیش تنیده یک مرحله اجرایی اضافی شامل کشش کابل‌ها با جک‌های هیدرولیکی وجود دارد که پس از رسیدن بتن به مقاومت مشخصی انجام می‌شود که به همین دلیل سرعت اجرای سقف وافل بیشتر از سقف پیش تنیده می‌باشد.

بررسی سرعت اجرای سقف پیش تنیده با سقف وافل

مقایسه سقف وافل و سقف پیش تنیده در هزینه تمام شده

همانطور که در قسمت بالا به این موضوع اشاره شد سرعت اجرای سقف وافل بالاتر از سقف پیش تنیده می‌باشد. همچنین برای اجرای سقف وافل می‌توان از تجهیزات متعارف اجرای اسکلت استفاده نمود، در حالی که برای اجرای سقف پیش تنیده به تجهیزات خاص نیاز می‌باشد.

مقایسه هزینه تمام شده سقف وافل و سقف پیش تنیده

خوب است بدانید پیمانکاران تخصصی اجرای سقف وافل بیشتر از پیمانکاران سقف پیش تنیده در دسترس هستند همچنین برای اجرای سقف پیش تنیده علاوه بر بتن و میلگرد نیاز به مصالح کابل و ست انکوریج هم می‌باشد. در نتیجه هم دستمزد اجرای سقف پیش تنیده بیشتر از سقف وافل  و هم مصالح مصرفی سقف پیش تنیده بیشتر از سقف وافل است. بنابراین به سادگی می توان گفت هزینه تمام شده سقف پیش تنیده نسبت به سقف وافل تا 40 درصد بالاتر می‌باشد.

خرابی‌های اتفاقی در سقف‌های پیش تنیده نسبت به سقف وافل:

وجود دشواری‌های اجرا و پارامترهای متعدد در سقف پیش تنیده موجب شده است که در آن‌ها شاهد حالت‌های خرابی ویژه‌ای باشیم که ریسک اجرای این سقف‌ها را بالاتر می‌برد از جمله این خرابی‌ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انفجار منطقه انکورها (Anchorage Zone Blowouts) در سقف پیش تنیده
  • از هم پاشیدگی یا انفجار منطقه‌ای از دال بتنی (Internal Slab Blowouts)
  • شکافته شدن دال بتنی یا به اصطلاح فوران تندنها (Tendon Eruption)
  • از بین رفتن بتن منظقه کششی و نمایان شدن تندنها (Surface Spalls at Tendons)
فرق سقف پیش تنیده و سقف وافل

دلایل عمده خرابی‌های قسمت بالا شامل موارد ذیل میباشد:

  • لغزیدن انکورها زمان اعمال نیرو.
  • خوردگی و پارگی تندونها هنگام کشش
  • اجرای ناصحیح و نامناسب آرماتورهای انفجاری.
  • عدم اجرا و یا کمبود آرماتورهای ویژه انفجاری پشت انکورها.
  • مقاومت پایین‌تر از حد انتظار بتن دال در زمان کشش کابل‌ها.
  • ایجاد انحنا و تغییر جهت تند پروفیل افقی کابلها در سطح دال.
  • ضعف بتن دال و مقاومت ناکافی بتن در زمان اعمال نیروی پیش تنیدگی.
  • مهار ناکافی کابل هایی که پروفیل افق آنها در سطح دال تغییر جهت داده اند.
  • محصور شدگی ناکافی انکورها بوسیله آرماتورهای ویژه به خصوص در دال‌های نازک.
  • کالیبره نبودن پمپ هیدرولیکی کشش و در نتیجه آن اعمال نیروی پیش تنیدگی بیش از حد مجاز.
سقف وافل و سقف پیش تنیده

نتیجه گیری:

سقف‌های پیش‌تنیده یکی از روش‌های ساخت سقف برای دهانه‌های بلند می‌باشد که دارای مزیتی چون ضخامت کمتر سقف نسبت به سایر انواع سقف‌ها است. از معایب اصلی این سقف‌‌ها بطور کلی می‌توان به هزینه بالای تمام شده اسکلت، صعوبت اجرایی ، صلبیت ناچیز و ارتعاش بالای آن‌ها اشاره کرد. خرابی‌های محتمل در سقف‌های پیش‌تنیده به همراه دیگر اشکالات موجود در این سقف‌ها مانع از گسترش کاربرد این نوع سقف شده است. شما می توانید برای مشاوره سقف وافل و نوع استفاده از سقف مناسب با سازه خود با تیم بنیتک تماس حاصل نمایید.

از دیگر مشکلات این تکنولوژی می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • نیاز به استفاده از بتن با رده حداقل C30.
  • بالا بودن زمان اجرای هر سقف و اجرای دو مرحله ای هر سقف.
  • تخریب پرخطر به علت وجود نیروی های بزرگ در داخل کابل ها.
  • خطرات ناشی از کار با کابل ها و کشش توسط پمپ هیدرولیکی.
  • هزینه بالای تمام شده اسکلت به علت هزینه بالای ست کابل و انکوریج.
  • نیاز به نیروی اجرایی متخصص و در نتیجه بالابودن هزینه اجرای اسکلت.
  • امکان نیاز به کشش مجدد کابل ها بخاطر افت بیش از حد نیرو درکابل ها.
مشکلات سقف پیش تنیده

در نتیجه می بایست در انتخاب سیستم سقف پیش تنیده تمام مسائل را در نظر گرفت و در موارد بسیاری می‌توان از سقف‌های جایگزین با قابلیت اجرای دهانه های بلند که مشکلات این نوع سقف را ندارد استفاده نمود. در سالیان اخیر سقف وافل و اجاره قالب وافل جایگزین مناسبی برای سقف پیش تنیده شده است.

 

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *