شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
مقایسه قالب وافل با قالب لایت فرم

در روز‌های اخیر شاهده گران شدن یونولیت برای سقف ساختمان شده‌ایم که این امر بسیاری از مدیران پروژه و پیمانکاران را نگران کرده است زیرا آن‌ها یا باید با این قضیه گرانی کنار بیایند و یا گزینه دیگری را جایگزین آن نمایند. امروزه تنوع در تولید قالب‌های سقفی بسیار زیاد شده است به طوری که می‌توانند به راحتی قالب‌هایی چون قالب وافل و یا قالب لایت فرم را جایگزین یونولیت در سقف نمایند که انتخاب یکی از این دو قالب بسیار دشوار است. بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم تا این دو قالب را باهم مقایسه کنیم، تا کمکی باشد برای مدیران و پیمانکاران ساختمانی.

  مقایسه قالب وافل با قالب لایت فرم

قالب وافل جایگزین یونولیت

یکی از سقف‌های امروزی و مدرن که در ساخت و ساز بسیار مهم هستند سقف وافل می‌باشد. افراد متخصصی که قصد جایگزین کردن قالب وافل را به جای یونولیت دارند باید این سقف را از نظر فنی و هم از نظر اقتصادی بررسی نمایند. می‌توان گفت که این سقف از بتن مسلح ساخته می‌شود و نمای زیرین آن ظاهری شکیل و زیبا دارد.

در اجرای سازه بتنی وافل به جای یونولیت از قالب‌ وافل دو طرفه و یا یک طرفه استفاده می‌نمایند این قالب‌ها که از جنس پلاستیک سخت هستند در دهانه ‌های بلند استفاده می‌شوند و میزان مصرف بتن را کاهش می‌دهند.

ویژگی‌های قالب وافل :

  1. قابل اجرا در ‌دهانه‌های بلند
  2. اجرای سقف وافل در سریع ترین زمان
  3. باعث سبک بودن سازه ساختمانی می‌شود.
  4. میزان بتن مصرفی در سازه را کاهش می‌دهد.
اجرای سقف وافل به جای لایت فرم

جنس ، وزن و ابعاد قالب وافل :

این قالب‌ها از پلاستیک سخت و فشرده تشکیل شده‌اند که کیفیتی بالا داشته و همین امر آن را از چرب کردن هنگام بتن ریزی مستثنی می‌کند و قالب برداری به راحتی انجام می‌شود. رنگ استفاده شده در این قالب‌ها زرد، سفید و مشکی می‌باشد. هنگام جابه‌جایی متوجه خواهید شد که این قالب‌ها با توجه به ابعاد متنوعی که دارند به گونه‌ای در دست طراحان، طراحی شدند که وزن سبکی داشته و توسط یک نفر قابل حمل می‌باشند.

تفاوت قالب وافل و قالب لایت فرم

مقایسه قالب وافل با قالب لایت فرم

امروزه‌ یکی از قالب‌هایی که در بازار رونق یافته است و جایگزین یونولیت در سقف تیرچه بلوک شده قالب لایت فرم  یا یونیپلکس می‌باشد. این قالب‌های لایت فرم کاملا قابل بازیافت بوده و باعث آلودگی محیط زیست نخواهند شد. همچنین اجاره قالب جایگزین یونولیت بسیار در روش اجرا و کاربرد شبیه به قالب وافل بوده و می‌توان از آن‌ها تعداد دفعات زیادی استفاده نمود. دلیل استقبال زیاد از این محصول بعد از قالب وافل و استفاده از ان در سازه‌های فلزی و بتنی، بالا بودن کیفیت کار می‌باشد.

مشکلات استفاده از لایت فرم جایگزین یونولیت سقفی

  • برای باز و بسته نشدن قالب‌ها یونیپلکس در هنگام اجرای آن‌ها از میلگرد‌هایی به شکل U در فاصله‌هایی به اندازه 50 سانتیمتر استفاده می‌کنند که این امر باعث کاهش سرعت اجرا خواهد شد.
  • درهنگام باز خرید قالب‌ها با توجه به شرایط تورم کشور، موردی به صرفه است که 50 درصد قیمت روز باز خرید شود نه 50 درصد قیمت فاکتور، که قیمت بازخرید لایت فرم از 50 درصد قیمت فاکتور است.
  • مدت زمان گارانتی در استفاده از قالب‌های سقفی بسیار مهم است بنابراین گارانتی قالب وافل یک طرفه 6 ماهه بوده و فقط ده درصد قالب‌های لایت فرم (به مدت یکسال) شامل گارانتی می‌شوند.
  • در سقف سازی ساختمان تیرچه‌های لایت فرم عینا مانند سقف تیرچه بلوک هستند بنابراین در این سقف‌ها درز سرد ایجاد می‌شود زیرا بتن تیرچه و بتن سقف یکپارچه نیستند.
  • برای باز کردن قالب وافل یک طرفه نسبت به قالب وافل لایت فرم زمان کمتری احتیاج است.
قالب لایت فرم جایگزین یونولیت

قیمت قالب لایت فرم جایگزین یونولیت در سقف

برای تعیین قیمت قالب‌های لایت فرم عوامل متعددی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را نام خواهیم برد:

  1. مهم و با اهمیت بودن مواد اولیه این قالب ها
  2. خرید این محصول از واسطه یا تولید کننده
1

خرید و اجرای سقف یونیپلکس

در هنگام خرید قالب یونیپلکس بهتر است تا از افراد متخصص کمک بگیرید تا شما را در میزان تعداد قالب با توجه به متراژ راهنمایی نماید ولی برای اجرای آن از آنجایی که بسیار ساده است نیازی به متخصص ندارد و به سادگی قابل اجراست. هنگام ساخت سقف سازه قالب‌ها را در فاصله‌های معین بین تیره‌ها قرار می‌دهند و پس از آن بتن روی آن ریخته و سفت می‌شود. پس از خشک و سفت شدن بتن قالب‌ها از قسمت پایین سقف خارج شده و برای باقی سقف‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *