شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
اتصال دیوار داخلی به سقف وافل

یکی از انواع سقف‌هایی که امروزه در ساخت‌وساز بسیار مهم و پر‌کاربرد می‌باشد، سقف وافل است. سطح زیرین این سقف پس از قالب‌برداری در مناطق محدودی که معمولا اطراف تکیه‌گاه‌ها است، بصورت دال توپر اجرا می‌شود، در صورتی که در سایر مساحت سقف، دال‌ها بصورت مشبک انجام می‌گیرد. یکی از سوالات متداول پیمانکاران، کارفرمایان و سازندگان، نحوه اتصال دیوار داخلی به سقف وافل می‌باشد که ما سعی کرده‌ایم در این مقاله مطالب کاملی در خصوص آن ارائه دهیم. اگر شما هم راجع‌به اتصال دیوار داخلی و تیغه‌‌ها به سقف وافل نیازمند اطلاعات مفیدی هستید، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

   نحوه اتصال دیوار داخلی به سقف وافل  

آیا دیوار داخلی را باید از سقف وافل جدا نمود یا به سقف وافل چسباند؟

مطابق استاندارد 2800 می‌توان در طراحی سازه، هر دو فرض اتصال دیوار داخلی به سقف وافل یا جداسازی آن با دیوار را در نظر گرفت و بر این اساس، طراح سازه اقدام به طراحی سازه و تهیه نقشه‌ها و دیتایل‌های اجرایی نماید. طرح‌ریز سازه، هم می‌تواند پیش‌بینی کند که دیوارهای داخلی را از طریق درز انقطاع از سازه جدا نماید که در این صورت دیوارها در سختی سازه دخالتی نخواهند داشت و برای حرکت سازه مزاحمتی ایجاد نخواهند کرد و هم در مواردی خاص می‌تواند پیش‌بینی نماید دیوارهای سازه به سازه چسبانده شود که در این حالت دیوار‌ها در سختی سازه مشارکت می‌نماید.

پس، قبل از شروع دیوارچینی می‌بایست به نقشه‌ها رجوع شود و از طراح سازه دیتایل اجرای دیوارها استعلام گردد. توصیه اکید می‌شود از آنجایی که در سقف‌های بتنی مانند سقف وافل که دارای قالب وافل دو طرفه و یک طرفه می‌باشد برگشت خیز کنترل شده وجود دارد؛ که در طراحی و اجرای دیوار‌های داخلی، این دیوارها از سقف جداسازی شده تا از بروز ترک در دیوارهای داخلی جلوگیری شود.

چگونه دیوار داخلی را به سقف وافل متصل کنیم توجه توجه: شما می‌توانید برای مشاوره و طراحی سقف وافل پروژه‌‌های خود با متخصصات و طراحان شرکت بنیتک تماس حاصل فرمایید.

نحوه اتصال دیوار داخلی به سقف وافل

خرابی تیغه‌ها در زلزله، یکی از عوامل اصلی آسیب می‌باشد. تیغه‌های داخلی باید مانند دیوار‌های خارجی از سقف وافل و ستون‌ها جداسازی شوند. فاصله جداسازی دیوارها از ستون و سقف می‌بایست توسط مواد تراکم پذیر مناسب، مانند: پشم‌سنگ ضد رطوبت پر شود. فاصله جداسازی تیغه‌ها از زیر سقف وافل می‌بایست حداقل 5/2 سانتی‌متر و حداکثر به مقدار خیز دراز مدت سقف باشد. از آنجایی که در ساختمان‌هایی با اجرای سقف وافل معمولا دهانه بلند تا 12 متر وجود دارد باید فاصله جداسازی بیشتر از 5/2 سانتی‌متر و به اندازه خیز دراز مدت سقف در نظر گرفته شود.

دیوار داخلی در سازه سقف وافل

جزییات اجرایی اتصال دیوارهای داخلی به سقف وافل

اتصال دیوار داخلی به سقف وافل باید به نحوی انجام شود که در اثر خیز سقف زیرین و بالای دیوار و جابجایی طبقات، دیوار پایدار بماند و از ایجاد ترک شدید در آن جلوگیری شود. لبه بالایی دیوار را می‌توان با استفاده از ناودانی که به طریق مناسب به سقف وافل متصل می‌شود، مهار نمود. با این اتصال، امکان حرکت آزادانه دیوار تأمین می‌شود. فاصله بالای دیوار تا سقف وافل باید در حدی باشد که سقف بتواند آزادانه خیز داده و اتصالی با دیوار پیدا ننماید. در سقف وافل این ناودانی‌ها را می‌توان به زیر تیرچه‌های سقف در هر امتداد مد نظر متصل نمود.

دیوار داخلی و سقف وافل جمع‌بندی

دال‌ها به دلیل استفاده از قالب‌ وافل توخالی، ساختار خوبی را همراه با ظاهر زیبا به شما ارائه می‌دهند. معمولا از این سقف، زمان‌هایی استفاده می‌شود که نیاز محدود به تعداد ستون‌ها وجود داشته باشد. این سقف به دلیل تقویت دو جهته، ظرفیت کنترل ارتعاش خوبی دارد. بنابراین، در ساختمان‌های عمومی برای کنترل ارتعاشات ایجاد شده توسط حرکت جمعیت مفید است. به دلیل مزایای زیادی که با ساخت این سقف، شامل کارفرمایان می‌شود، ما سعی کرده‌ایم در متن بالا در خصوص چگونگی اتصال دیوار داخلی به سقف وافل اطلاعات کلی و مناسبی در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم از این مطلب، بهره کافی را برده باشید.

 

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *