شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تامین-پارکینگ-با-سقف-وافل

امروزه با ازدیاد خودرو‌های شخصی، معضلی در نواحی شهری و به خصوص کلان‌شهر‌ها پدیدار است که در حوزه حمل و نقل، می‌توان به نبود پارکینگ کافی اشاره کرد. یکی از دلایلی که باعث شده است این مسئله به یکی از چالش‌ها برای مهندسان معمار تبدیل شود، قرارگیری ستون‌ها در وسط فضای پارکینگ می‌باشد که از استفاده حداکثری فضا برای پارک‌کردن خودرو جلوگیری می‌کند. در ادامه این مبحث به شما خواهیم گفت که چطور تامین پارکینگ با سقف وافل و اجرای آن امکان پذیر است.

نحوه اجرای سقف وافل در پارکینگ

چرا سقف وافل مناسب برای تامین پارکینگ است؟

راه‌حلی که سال‌ها برای برطرف کردن فضای ناکافی پارکینگ‌ها پیاده سازی شد، افزایش تعداد طبقات این سازه بوده است. اما این تدبیر، از نظر اقتصادی کارگشای مناسبی نبوده و معمولا سازندگان با کمبود پارکینگ کنار می‌آمدند تا بخواهند چنین سرمایه‌ای خرج کنند. در نهایت تنها راه حلی که در نظر مهندسان معمار می‌توانست فضای بیش‌تری را در بین ستون‌ها ایجاد کند تا فضای مثبت بیشتری برای خودروها ایجاد شود، اجرای سقف وافل بود، چرا‌که طول دهانه بین دو ستون، در سقف‌هایی نظیر تیرچه‌یونولیت، دال بتنی و غیره، به صورت تعریف‌شده و محدود می‌باشد و نمی‌توانند از حد مجاز خود خارج شوند.

اما طراحی سقف وافل به گونه‌ای است که بدون اینکه حالت خمشی و افتادگی در آن ایجاد شود می‌تواند فاصله بیش‌تری بین دو ستون ایجاد کند. البته این را در نظر داشته باشید، سقف وافل نیز همانند دیگر سقف‌ها محدودیت در فاصله بین ستون‌ها را دارد اما نسبت به آن‌ها انعطاف بیشتری در این زمینه از خود به عمل می‌آورد.

این سیستم آجدار بهسازی شده، به واسطه قالب‌هایی بخش زیادی از بتن را حذف می‌کند، بدون اینکه از مقاومت نهایی سقف بکاهد، در نتیجه کارآمدی بیش‌تری دارد، مقرون به صرفه‌تر است و باعث کاهش وزن سازه و هزینه نهایی آن می‌شود.

امروزه استفاده از این سقف به تدریج در حال تبدیل شدن به یک راه حل سازه‌ای جذاب برای طراحی ساختمان‌های اداری و تجاری بزرگ است. این شکل از ساخت و ساز در فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها، ساختمان‌های تجاری و صنعتی، پل‌ها، منازل مسکونی و سایر سازه‌هایی که نیاز به پایداری بیشتری دارند استفاده می‌شود. شما می‌توانید برای اجاره قالب و اجرای این سقف با بنیتک در تماس باشید.

دلایل کمبود پارکینگ چیست؟

با افزایش تقاضا برای تعداد خودروهایی که مردم می‌خرند، این طبیعی است که تقاضا برای پارکینگ نیز افزایش یابد. در این بین، خانواده‌هایی که از وضعیت مالی خوبی بهره‌مند هستند نیز، دارای بیش از یک ماشین می‌باشند! با چنین وضعیتی، کمبود پارکینگ به عنوان یک معضل در سطح شهر باقی خواهد ماند. مورد دیگر؛ پارکینگ ساختمان‌هایی است که نسبت به تعداد واحد‌ها، از متراژ کافی برخوردار نمی‌باشند، در چنین حالتی، فضایی متناسب با تعداد خودرو تمامی ساکنین فراهم نمی‌شود.

به طور کلی با هر راه‌کاری، اگر یکسری فرهنگ‌سازی‌ها و معماری‌های مناسب در بین مردم و سطح شهر ایجاد نشود، کمبود پارکینگ برطرف نخواهد شد. اجرای سقف وافل یکی از طرح‌های مناسب برای معماری فضای پارکینگ‌ها است و می‌تواند وضعیت را بهتر سازد، اما نمی‌توان به آن به عنوان یک راه حل تکمیلی برای حل این مسئله نگاه کرد.

نحوه اجرای سقف وافل در پارکینگ

سقف‌های وافل، دال‌هایی تو‌خالی و در نگاه کلی فضایی مشبک گونه و شبیه‌ به نان وافل دارند که از طریق قالب‌های پلاستیکی غیرماندگار در دو حالت یک طرفه و دوطرفه اجرا می‌شوند. قالب سقف وافل پس از اجرای طرح قابل جداسازی از پروژه و قابل استفاده در پروژه‌های بعدی است.

برای اجرای سقف پارکینگ که نیاز است دارای دهانه‌های بلند‌تری باشد، یا به عبارت ساده‌تر فاصله بیشتری بین ستون‌ها ایجاد شود، باید از شیوه وافل دو طرفه استفاده کرد.

پارکینگ بیشتر با سقف وافل

خلاصه

در زندگی شهر نشینی با گسترش وسایل نقلیه، وجود پارکینگ در سطح شهر و ساختمان‌های مسکونی الزامی است. اما آنقدری که تعداد خودروها زیاد است، به اندازه نیاز پارکینگ وجود ندارد و یا به دلیل معماری قدیمی، فضای پارکینگ به وسیله ستون‌ها محدود شده است و کاربرد کافی را ایجاد نمی‌کند. در متن بالا عنوان شد، یکی از راه‌حل‌های موثر بر ایجاد فضایی بیشتر جهت پارک خودرو در پارکینگ، اجرای سقف وافل به دلیل ایجاد دهانه‌ی بزرگ‌تر می‌باشد. اما این را در نظر داشته باشید که این طرح تنها با روش وافل دو طرفه قابل اجرا است.

اگر شما هم تمایل به اجرای این نوع سقف‌ها در پارکینگ ساختمان خود دارید، مجموعه‌ بنیتک آماده همکاری با شما از صفر تا صد پروژه می‌باشد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *