شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تفاوت-سقف-وافل-و-سقف-تیرچه-یونولیت
این روزها در صنعت ساخت‌و‌ساز، سازه‌های مدرن و سقف‌ وافل جایگزین سقف‌های تیرچه بلوک شده‌اند. اما همچنان دو سیستم اسکلت بتنی با سقف‌های وافل و سقف تیرچه یونولیت از رایج ترین سیستم‌های مورد استفاده در ایران می‌باشد که در این مقاله به مقایسه و تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت می‌پردازیم.

سقف وافل سازه بتنی

امروزه در طراحی نقشه و ساخت ساختمان‌ها از سقف‌های متنوعی استفاده می‌شود که یکی از این سقف‌های بتنی، سقف وافل می‌باشد. این سقف به دلیل ظاهر مشبکی که دارد به شیرینی انگلیسی وافل شبیه است. از ویژگی‌های این سقف می‌توان به عدم محدودیت در پوشش دهانه، استحکام بالا، سهولت اجرا، وزن مرده کمتر و … اشاره کرد. همچنین یکی از تجهیزات مورد نیاز در اجرای این مدل از سقف، قالب وافل می‌باشد که دارای دو نوع قالب وافل دو طرفه و یکطرفه می‌باشد. مقایسه سقف وافل با سقف تیرچه یونولیت

سقف تیرچه یونولیت چیست؟

یکی از روش‌های سنتی و نسبتا ساده‌ ساخت سقف‌ها، استفاده از تیرچه‌های پیش‌ساخته و بلوک‌های یونولیتی، سفالی و سیمانی است. سقف تیرچه یونولیت یا سقف دال، بیش‌تر در ساختمان‌های اسکلت فلزی و بتنی استفاده می‌شود. اجزای تشکیل‌دهنده این سقف به جز تیرچه و یونولیت، میلگرد حرارتی و بتن است. در واقع بتن، تیرچه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. سقف‌های تیرچه یونولیت دارای معایب فراوانی می‌باشد و با توجه به خسارات ناشی از کاربرد این سقف‌ها در حوادثی همچون زلزله و آتش‌سوزی کاربرد این نوع سقف در کشور با محدودیت‌هایی مواجه شده است. سقف تیرچه یونولیت چیست

مزایای کاربرد سقف وافل نسبت به تیرچه یونولیت

حال می‌خواهیم یکسری از مزایای کاربرد سقف وافل را نسبت به سقف تیرچه یونولیت باهم مقایسه کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید:
  1. ایمنی در اجرا، حریق و زلزله
  2. اجرای اقتصادی دهانه های بزرگ
  3. حذف انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته
  4. حذف ستون های مزاحم و انعطاف در معماری
  5. امکان نظارت دقیق به مصرف و اجرای میلگرد ها تا لحظه قبل از بتن ریزی
  6. ممان اینرسی و صلبیت بالا به دلیل بتن ریزی یکپارچه و کاهش ارتعاش سقف
  7. حذف مراحل ساخت و انتقال تیرچه با محل پروژه،انبار کردن و انتقال به طبقات
  8. امکان نصب ورق های ساپورت تاسیساتی در محل کف تیرچه ها قبل از بتن ریزی
  9. استفاد هاز سقف سازه های به عنوان سقف نمایان(اکسپوز) و حذف نازک کاری در مشاعات و پارکینگ
  10. امکان حذف تیرهای آویزدارمیانی و افزایش ارتفاع مفید طبقات و کاهش هزینه های اجرای تاسیسات از زیر سقف
مزایای سقف وافل نسبت به سقف تیرچه یونولیت

معایب اجرای سقف های تیرچه یونولیت

  1. مقاطع تای بيم ها به خصوص سقف‌ های يونوليتي يكنواخت نمي‌باشد.
  2. احتمال حریق بالا در بلوک‌های یونولیتی و انتقال سریع حریق به طبقات و ایجاد دود سمی
  3. بعد از اتمام نازک کاری به مرور لبه تیرچه‌ها از زیر سقف ترک میخورد و نازک کاری را خراب می‌کند.
  4. بالا دادن تيرچه‌های سنگين بتني به طبقات علاوه بر هزينه بر بودن بسيار خطرناك مي‌باشد و مشكلات جسمي مانند ديسک كمر و يا خطرات جاني برای اكيپ قالب بند به دنبال دارد.
  5. در هنگام قراردادن تيرچه‌ها روی سقف برای جا زدن آن‌ها بخشي از بتن سر تيرچه زده شده و در نتيجه عموما ميلگرد انتهای تيرچه بدون كاور مي‌شود و همين موضوع باعث خوردگي ميلگرد تيرچه خواهد شد.
  6. عملاً بتن تيرچه یونولیت دو تكه بوده و ما بين بتن پاشنه و بتن سقف يک سطح جداكننده بوجود می‌آید زیرا بتن پاشنه تيرچه یونولیت قبل از بتن سقف ريخته مي‌شود و باعث كاهش مقاومت و پايداری سقف می‌گردد.
  7. حمل و نقل تيرچه یونولیت و بلوک بسیار پر هزینه بوده و به دلیل بی احتیاطی ممکن است بتن پاشنه تيرچه ترک بخورد و در دراز مدت موجب خسارات جبران ناپذير  و خوردگی میلگرد‌ها شود.
تفاوت سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت

هزینه اجرای سقف وافل و سقف تیرچه یونولیت

استفاده از سیستم سقف وافل در مقایسه با سقف تیرچه یونولیت علاوه بر مزایای فنی قابل‌توجهی که داراست، دارایی مزایای اقتصادی بسیاری نیز می‌باشد. از مزایای اقتصادی استفاده از این سیستم در سازه می‌توان به کاهش حجم بتن‌ریزی و مقدار میلگرد مصرفی در مقایسه دو سیستم در دهانه‌های بلند(بالای 7 متر)، سهولت اجرا و عدم نیاز به نیروی کار متخصص، کاهش هزینه‌های قالب‌بندی و آرماتوربندی، حذف انواع بلوک و تیرچه‌های پیش‌ساخته از سازه، طراحی دهانه‌های بلند و کاهش تعداد ستون‌ها، امکان جانمایی نامنظم ستون‌ها و تعبیه‌ی بازشوهای بزرگ، امکان افزایش تعداد پارکینگ با کاهش تعداد ستون‌ها و امکان حذف تیرهای میانی و دست‌یابی به سقف تخت بدون آویز اشاره کرد. شاید در نگاه اول هزینه‌ی تهیه‌ی قالب‌های وافل، بالا به نظر برسد، اما با توجه به ماندگارنبودن این قالب‌ها و امکان استفاده‌ی مجدد از آن‌ها در تمام سقف های طبقات و حتی در پروژه های آتی، این مسأله خدشه‌ای به صرفه‌ی اقتصادی این نوع سیستم سقف وارد نکرده که مزیت استفاده از سقف وافل را دو چندان کرده است.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *