شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تفاوت سقف وافل و سقف یوبوت

امروزه با پیشرفت در صنعت ساختمان سازی شاهد انواع مختلفی از سقف‌ها هستیم که توسط مهندسان برروی ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت قابل اجرا هستند. سقف وافل و سقف یوبوت از ان دسته از سقف‌های سازه بتنی هستند که بسیار مهم و پرکاربردند. مهندسان و کارفرمایانی که قصد استفاده از این سقف‌ها را در سازه‌های درحال ساخت خود دارند باید تفاوت سقف وافل و سقف یوبوت را بدانند تا پس از بررسی و سنجیدن جوانب سقف مناسب با سازه خود را انتخاب و سپس اجرا نمایند.

تفاوت سقف وافل و سقف یوبوت

انواع روش‌های ایجاد سقف ساختمان

انواع مختلفی از سقف‌ها وجود دارد که امروزه در سازه‌های ساختمانی با ویژگی‌های متنوعی که دارند اجرا می‌شوند. برای تشخیص نوع سقف مورد نیاز برای سازه‌ها لازم است تا از متخصصان و مشاوران حرفه‌ای کمک گرفت. از انواع این سقف‌ها می‌توان به سقف یوبوت، سقف وافل، سقف تیرچه بلوک و موارد دیگر اشاره کرد. حال در ادامه قصد داریم تا دو نوع سقف‌های بتنی به نام سقف وافل و سقف یوبوت را با یکدیگر مقایسه کنیم.

سقف وافل در سازه بتنی

طراحی سقف وافل و عملکرد این نوع سقف ساختمانی به صورت دال دو طرفه می‌باشد که هزینه‌ کمی نسبت به سایر سقف‌ها دارد. برای اجرای این سقف وافل از قالب‌ وافل استفاده می‌شود که غیرماندگار هستند یعنی پس از عملیات بتن ریزی و خشک شدن بتن این قالب‌ها به آرامی و آسانی از بتن جدا شده و در دیگر طبقات یا دیگر پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صنعت ساختمان سازی، این سقف‌ها را با نام سقف مشبک یا قابلمه‌ای می‌شناسند. حال اگر قصد کسب اطلاعات بیشتر درباره سقف وافل را دارید مطالعه مقاله سقف وافل چیست به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

سقف یوبوت چیست ؟

نوع دیگری از سقف‌های دال مجوف وجود دارد که قالب‌هایشان در سقف ماندگاراند و مانند قالب وافل جدا نخواهند شد به این سقف‌ها سقف یوبوت گفته می‌شود. برای حذف بتن‌های مرده و کاهش وزن سقف از این سیستم‌های تو خالی و یا مجوف استفاده می‌کنند. جنس قالب‌های مورد استفاده برای سقف یوبوت ، پلی پروپیلن بوده که دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار،ضربه و دیگر عوامل می‌باشد.

فرق سقف وافل با سقف یوبوت

یوبوت در ساختمان از دو لایه تشکیل شده است که جنسشان به صورت بتن مسلح است. بنابراین به صورت گسترده در دو لایه بالایی و پایینی قرار می‌گیرند که برای پر کردن حد فاصلشان، از نوعی بلوک توخالی یوبوت استفاده می‌کنند. همچنین در پروژ‌ه‌های سنگین اغلب از سقف یوبوت به دلیل وزن پایین و مقاومت بالایی که دارند استفاده می‌شود. که این امر با کاهش وزن بتن مصرفی سبب کاهش وزن کلی ساختمان می‌گردد.

این مطلب مفید رو از دست نده: گچ‌ کاری سقف وافل به چه صورت است؟

تفاوت سقف یوبوت و وافل

تفاوت سقف وافل و سقف یوبوت که جز سقف‌های پرکاربرد در عرصه ساختمان سازی می‌باشند که از جهات مختلفی باهم تفاوت دارند در ادامه این تفاوت‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد:

  1. از آنجایی گذشتگان ما از سقف وافل و قالب وافل دو طرفه و یک طرفه استفاده می‌کردند بنابراین می‌توان گفت که این سقف وافل به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سقف‌ها در صنعت ساختمان سازی می‌باشد در صورتی که یوبوت سقف در صنعت ساختمان سازی بسیار نوین و جدید است.
  2. سقف وافل دارای وزن کمتری نسبت به سقف یوبوت می‌باشد در نتیجه مقدار وزن سقف‌ها نشان دهنده عملکرد و مقاومتشان در برابر فشار‌های ناشی از زلزه یا دیگر عوامل را نشان می‌دهد.
  3. تفاوت در ساختار سقف یوبوت و وافل از جمله مهمترین فرق بین این دو سقف می‌باشد به اینگونه که سقف وافل دارای مقطعی T شکل و سقف یوبوت I شکل می باشد. با اینکه سقف یوبوت I شکل است ولی به دلیل قرار گرفتن بتن در قسمت پایینی آن وزن مرده ساختمان بالا می رود.

آیین‌نامه اجرایی سقف وافل و یوبوت

امروزه در مقررات ملی ساختمان سازی و آیین نامه‌ها بین المللی سقف وافل و سقف یوبوت مورد تایید می‌باشد. از آنجایی که سقف وافل یک روش سقف سازی با قدمت بالا است و قوانین مقررات اجرای سقف وافل از زمان‌های گذشته در قوانین ایران بوده که این امر باعث استفاده بیشتر از این سقف در سازه‌ها می‌شود. هر چند که با گذشت مدت کمی از اختراع دال مجوف به دلیل معایب، سختی اجرا و … کمتر در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد هرچند که قابل اجرا بودن آن در آیین نامه‌ ایران آمده است.

قالب سقف یوبوت

تفاوت سقف وافل و یوبوت از نظر هزینه اجرا

به دلیل استفاده کمتر از میلگرد برای آرماتوربندی سازه و سبک شدن آن در صورت استفاده از سقف وافل باعث می‌شود تا هزینه اجرایی کمتری نسبت به سقف یوبوت داشته باشد. در اجرای سقف یوبوت از یک روان کننده که بسیار ضروری نیز می‌باشد استفاده می‌کنند و تا حدودی هزینه‌های آن سازه افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین مجری سقف وافل و اجرای سقف وافل دستمزد کمتری نسبت به سقف و سازه یوبوت خواهد داشت.

 

تفاوت زمان اجرای سقف یوبوت و وافل

به دلیل آنکه در اجرای سقف وافل جک، لوله و میلگرد کمتری استفاده می‌شود از نظر سرعت اجرا سریع‌تر انجام خواهد شد. ولی برای اجرای و ساخت سقف یوبوت باید از داربست‌های کشی با اسکافلد استفاده شود تا زیر سازی‌ها محکم شود که ممکن است مدت زمان اتمام پروژه‌ افزایش داده شود.

تولید و اجاره قالب وافل در شرکت بنیتک

شرکت بنیتک، تولیده کننده قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه، همچنین اجاره این قالب‌ها به کارفرمایان پروژه برای اجرای سقف وافل می‌باشد.

آدرس شرکت بنیتک: تهران، خیابان شریعتی،خیابان خواجه عبدالله انصاری،کوچه چهاردهم،پلاک24،واحد10

سخن نهایی

در این مطلب سعی کردیم تا به تفاوت سقف وافل و سقف یوبوت بپردازیم و همچنین موارد مهم آن‌ها را باهم بررسی کنیم. خوب است بدانید که خرید تجهیزات و قالب‌های مورد نیاز برای پروژه باید از مراکز معتبر مانند شرکت بنیتک باشد تا بدون دردسر و خسارت مالی و جانی سریعتر پروژه به اتمام برسد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *