شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
مقایسه سقف عرشه فولادی با سقف وافل

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی انواع مختلفی از سقف‌ها برای سازه‌ها ایجاد شده است که پیمانکاران و مدیران پروژه با در نظر گرفتن ویژگی و کاربرد ساختمان مورد نظر خود، باید سقف مناسب را انتخاب و در نتیجه اجرا نمایند. دو مدل از این سقف‌ها که می‌توان در ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی به کاربرد، سقف وافل و سقف عرشه فولادی می‌باشد که در ادامه قصد داریم‌ تا آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

سقف وافل چیست ؟

امروزه در طراحی نقشه و ساخت ساختمان‌ها از سقف‌های متنوعی استفاده می‌شود که یکی از این سقف‌های بتنی، سقف وافل می‌باشد. این سقف به دلیل ظاهر مشبکی که دارد به شیرینی انگلیسی وافل شبیه است. از ویژگی‌های این سقف می‌توان به عدم محدودیت در پوشش دهانه، استحکام بالا، سهولت اجرا، وزن مرده کمتر و … اشاره کرد. همچنین یکی از تجهیزات مورد نیاز در اجرای این مدل از سقف، قالب وافل می‌باشد که دارای دو نوع قالب وافل دو طرفه و یکطرفه می‌باشد.

 اجرای سقف وافل و سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی چیست؟

یکی از روش‌های اجرای سقف سازه فولادی که شامل ورق‌های فلزی گالوانیزه و دال بتنی است سقف عرشه فولادی می‌باشد. این سقف معمولا بسیار با دوام است و برروی تیرآهن اجرا می‌شود. عملکرد سقف عرشه فولادی با باربری یکطرفه می‌باشد. بارهای وارده در سقف عرشه فولادی از طریق دال بتنی به تیرهای فلزی فرعی و سپس به تیرهای اصلی و از این طریق به ستون‌های سازه منتقل می‌شود. سقف عرشه فولادی دارای اجزای مختلفی چون ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای، گل میخ، میلگرد، بتن، فلاشینگ و تیر فرعی می‌باشد. همچنین این سقف ها دارای دو نوع سقف مرکب عرشه فولادی و سقف غیر مرکب عرشه فولادی است که نسبت به سقف‌هایی چون تیرچه بلوک سبک تر هستند و وزن کمتری دارند.

مقایسه سقف وافل با سقف عرشه فولادی

مزایای کاربرد سقف وافل نسبت به عرشه فولادی

حال می‌خواهیم یکسری از مزایای کاربرد سقف وافل را نسبت به سقف عرشه فولادی در سازهای فلزی باهم مقایسه کنیم پس در ادامه با ما همراه باشید:

1- استفاده از قالب وافل چند بار مصرف به جای استفاده از ورق‌های فولادی که در سقف باقی خواهند ماند و یکبار مصرف می باشد. 2- سقف وافل ارتعاش و لرزش را کاهش می‌دهد در صورتی که در عرشه فولادی لرزش شدید در سقف حس خواهد شد. 3- سقف وافل دوطرفه را می توان بصورت تخت و بدون تیر میانی اجرا نمود این در حالی است که در سقف عرشه فولادی وجود تیرهای میانی فلزی به عنوان تکیه گاه سقف الزامی می‌باشد. 4- مقاومت سقف های وافل نسبت به سقف عرشه فولادی بسیار بیشتر می‌باشد. 5- سقف وافل عایق صوت و حرارت بهتری نسبت به سقف عرشه فولادی می باشند. 6- هزینه تمام شده اسکلت فلزی با سقف وافل کمتر از اسکلت فلزی با سقف عرشه فولادی می باشد.

سقف عرشه فولادی

سقف وافل بهتر است یا سقف عرشه فولادی

خوب است بدانید برای اجرای سقف وافل و یا هر شیوه و سقفی در ساختمان سازی باید در آن تخصص داشته باشید و یا از افراد و اکیپ‌های متخصص استفاده نمایید. هریک از انواع سقف‌های ساختمانی دارای مزیت‌ها و معایبی می‌باشند که باید آن‌ها را بر اساس نوع ساختمان در حال ساخت بررسی نمود. با این حال سقف عرشه فولادی و سقف وافل هریک دارای مزیت‌های خاص خود می‌باشند به طور مثال امروزه در بیشتر ساختمان سازی‌ها از سقف وافل استفاده می‌شود زیرا علاوه بر کاربردی بودنشان، اجرایشان بسیار آسان است.

 

هزینه اجرای سقف وافل و سقف عرشه فولادی

برای انتخاب بین سقف عرشه فولادی و یا سقف وافل باید فاکتور‌های متعددی از جمله جنبه اقتصادی را در نظر گرفت. بهترین روش برای مقاسیه هزینه، محاسبه بهای تمام شده کل اسکلت با هر دو سیستم سقف می باشد. برای اجرای سقف وافل باید هزینه خرید قالب وافل را به میزان یک سقف در نظر بگیرید. می‌توان برای کاهش هزینه، از مراکز معتبر مانند شرکت بنیتک به سراغ اجاره قالب وافل رفت و به جای خرید آن‌ها، آن‌ها را با قیمت بهتر و پایین‌تری اجاره نمود. همچنین باید بدانید در صورت خرید این قالب‌ها هم ضرر نخواهید کرد زیرا که با خرید قالب‌های وافل می‌توانید از آن ها به تعداد دفعات زیادی استفاده نمایید و پس از پایان پروژه نسبت به فروش قالب ها اقدام نمایید. قالب وافل درصورتی که برای اجرای سقف عرشه فولادی هر سری باید ورقه‌های گالوانیزه را خریداری و اجرا نمایید، بنابراین بسیاری از کارفرمایان در بین این دو روش برای کاهش هزینه به سمت سقف وافل می‌روند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *