شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
بتن مصرفی سقف وافل

همانطور که می‌دانید میزان بتن مصرفی سقف وافل از اهمیت بالایی برخوردار است. امروزه سقف وافل یکی از سقف‌های مهم در صنعت ساخت و ساز به شمار می‌آید که کاربرد آن موجب کاهش میزان مصرف بتن می‌شود. برای اجرای سقف وافل باید مراحلی طی شود، یکی از این مراحل، مرحله بتن‌ریزی است و برای اهمیتی که این مرحله دارد اشتباهات آن بازگشت ناپذیر می‌باشد. به عنوان مثال در صورتی که سفارش مقدار بتن مورد نیاز اشتباه و کمتر از مقدار مورد نیاز باشد بتن ریزی بخشی از سقف ناقص می ماند که موجب ایجاد درز سرد پیش بینی نشده و کاهش مقاومت سقف می شود و در صورتی که سفارش مقدار بتن مورد نیاز اشتباه و بیشتر از مقدار مورد نیاز باشد موجب هدر رفت بتن مازاد و زیان مالی به پروژه می شود.

  میزان بتن مصرفی در سقف وافل    

خوب است بدانید مقدار بتن مصرفی سقف وافل به عوامل مختلفی مانند ضخامت سقف وافل بستگی دارد. میزان بتن مصرفی سقف‌های وافل با استفاده از قالب وافل دو طرفه و سقف‌های وافل یکطرفه متفاوت می‌باشد.  برای محاسبه میزان بتن مصرفی در سقف های بتنی توپر با داشتن ضخامت و وزن سقف و تقسیم بر وزن مخصوص بتن، حجم بتن مصرفی در هر متر مربع به دست می آید. اما در سقف های وافل به دلیل وجود قالب وافل وزن سقف کمتر از سقف بتنی توپر می شود و نمی توان از روش های قبلی برای محاسبه مقدار بتن مورد نیاز استفاده نمود. در ادامه میزان بتن مصرفی در سقف وافل یکطرفه و سقف وافل دوطرفه را بررسی خواهیم کرد:

بتن مصرفی در سقف وافل یک طرفه

بتن مصرفی سقف وافل دو طرفه

سقف وافل دوطرفه جایگزین مناسبی برای تمام سقف‌های بتنی می‌باشد. مصرف بتن سقف وافل دوطرفه به مراتب کمتر از سقف‌های مختلف بتنی مثل یوبوت، کوبیاکس، بابلدک، پیش تنیده، دال تخت و… می‌باشد که همین موضوع موجب استقبال جامعه مهندسین، کارفرمایان و گسترش کاربرد این سقف نسبت به سایر این سیستم‌ها در ساخت و ساز شهری شده است. مقدار بتن مصرفی در سقف وافل دوطرفه به عوامل متعددی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  1. ضخامت سقف
  2. ضخامت دال فوقانی
  3. چیدمان قالب های وافل
  4. ابعاد و هندسه قالب های وافل
بتن مصرفی در سقف وافل دو طرفه

برای محاسبه مقدار بتن مصرفی سقف وافل دوطرفه بهترین راه این است که حجم بتن مصرفی را برای ضخامت سقف با فرض عدم وجود قالب وافل محاسبه کنید و سپس به تعداد حجمی که قالب‌های وافل از بتن سقف صرفه جویی می‌نماید که برابر حاصلضرب تعداد قالب وافل در حجم هر قالب وافل می‌باشد را از مقدار محاسبه شده قبلی کسر نمایید.

میزان بتن مصرفی سقف وافل یک طرفه

برای درک بهتر سقف وافل یکطرفه در نظر داشته باشید که این سقف جایگزین سقف سنتی تیرچه بلوک شده و هندسه و چیدمان تیرچه‌ها در سقف وافل یکطرفه دقیقا مشابه سقف تیرچه بلوک است. در ساخت این نوع از سقف وافل فقط قالب وافل پلیمری چندبار مصرف جایگزین یونولیت یکبار مصرف شده‌اند و به جای قرار دادن تیرچه‌های آماده، آرماتور بندی تیرچه‌ها در محل کارگاه بصورت درجا انجام می‌شود. در نتیجه مقدار بتن مصرفی در سقف وافل یکطرفه دقیقا مشابه سقف تیرچه بلوک می‌باشد و بتن مصرفی مورد نیاز تیرچه‌ها و دال فوقانی مانند سقف وافل یک طرفه محاسبه می‌شود.

نکات و عوامل مؤثر در میزان بتن مصرفی سقف وافل

برای محاسبه میزان بتن در سازه سقف وافل باید به موارد زیر توجه نمایید تا خطا و اشتباه در آن تا حدالامکان کاهش یابد و پروژه دچار خسارات نشود:
  • بتن ریزی باید تا حد ممکن کاملا یکپارچه و یک مرحله‌ای باشد
  • هرچه ضخامت سقف وافل کمتر باشد میزان بتن مصرفی کمتر می‌شود.
  • برای محاسبه مقدار بتن مور نیاز به بازشوها، راه پله، تیرهای سقف و دال های توپر توجه نمایید.
  • اشتباهات در بتن مصرفی سقف وافل قابل بازگشت نیست و در صورت بروز اشتباه ممکن است تنها راه حل، تخریب سازه ‌باشد که بسیار هزینه بالایی دارد.
  • توجه کنید که ویبراسیون خوب کیفیت سقف وافل را بسیار بالا می‌برد و بهتر است بدانید ویبره زدن در سقف وافل در مقایسه با سقف‌های یوبوت و کوبیاکس بسیار ساده‌تر می‌باشد.
  • از آنجایی که بتن ریزی از مراحل با اهمیت در اجرای سقف وافل می‌باشد نیازمند دقت بالایی است. پس باید قبل از بتن ریزی آن تمام جوانب مانند قالب بندی و زیرسازی بررسی شود تا از دررفتن قالب و هدر رفت بتن جلوگیری شود.
سقف وافل بتن مصرفی

مقدار بتن مصرفی در سقف وافل بنیتک

قالب‌های وافل بنیتک به نحوی طراحی شده اند که مصرف بتن سقف وافل بنیتک بهینه و اقتصادی باشد. کارفرمایان محترم می‌توانند از طریق تماس با کارشناسان شرکت از مقدار بتن مصرفی سقف وافل بنتیک متناسب با شرایط هر پروژه مطلع شوند.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *