شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
قالب برداری سقف وافل

یکی از انواع سقف‌هایی که امروزه در ساخت و ساز بسیار مهم و پر کاربرد می‌باشد سقف وافل است. در هنگام اجرای این سقف پس از تمام شدن مراحل نصب باید طبق قوانین، قالب‌ها را از بتن‌های خشک شده جدا نمود که این مرحله یکی از مراحل حساس می‌باشد و نیاز بسیاری به تجربه و تبحر افراد دارد. در ادامه به نکاتی در مورد نحوه و زمان قالب برداری سقف وافل خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

نکاتی درباره قالب برداری وافل

نکاتی در مورد خارج نمودن قالب های وافل

زمان قالب برداری سقف وافل شرایط مشخصی دارد و قالب‌ها را باید هنگامی برداشت که سقف وافل بتواند تنش‌های موثر را تحمل کند و تغییر شکل آن از تغییر شکل‌های پیش بینی شده تجاوز نکند.

قالب برداری نباید قبل از آنکه سقف وافل مقاومت کافی برای تحمل وزن خود و بارهای وارده کسب کند، انجام شود. عملیات قالب برداری و باز کردن پایه‌ها باید مرحله‌ای  و بدون اعمال نیروی اضافی، به گونه‌ای صورت گیرد که قالب سقف وافل تحت اثر بارهای ناگهانی قرار نگیرد و بتن صدمه نبیند و ایمنی به خطر نیفتد.

  قالب برداری سقف وافل

برای خارج نمودن قالب‌های وافل ابتدا می‌بایست زیرسازی سقف شامل پایه‌های زیرین و پروفیل‌های زیر سقف را باز نمود. همچنین هنگام قالب برداری باید پایه‌هایی را به عنوان پایه اطمینان در زیر سقف وافل باقی گذاشت تا در زمان رسیدن بتن سقف وافل به مقدار کافی از  بروز تغییرشکل‌های بزرگ جلوگیری شود. کارگذاری پایه اطمینان برای دهانه‌های بلند تر از سه متر و کنسول‌ها الزامی می‌باشد.

توصیه می‌شود پایه‌های اطمینان همیشه در دو طبقه متوالی وجود داشته باشند و حد امکان امتداد پایه‌های اطمینان در دو طبقه برروی هم و در امتداد واحد قرار گیرند. برداشتن پایه‌های اطمینان زمانی امکان پذیر است که بتن طبقه بالا مقاومت کافی را کسب کرده باشد. برداشتن پایه‌های اطمینان در سقف وافل از وسط دهانه به سمت تکیه گاه و در کنسول‌ها از لبه به طرف تکیه گاه می‌باشد.

خوب است بدانید در اجرای سقف وافل و قبل از بتن ریزی نیازی به روغن کاری قالب وافل نمی‌باشد و از آنجایی که قالب وافل از جنس پلیمر است به بتن نمی‌چسبد و به راحتی از بتن جدا می‌شود. البته روغن کاری قالب‌ها موجب سهولت بیشتر در حین خروج قالب وافل از سقف و دوام بیشتر می‌شود. همچنین دقت نمایید در هنگام چیدمان قالب‌های وافل و برای جلوگیری از باقی‌ماندن گوشه قالب‌ها در بتن تیرها، قالب‌ها حتما پشت آویز تیـرها قرار گیرند.

اقدامات لازم پس از قالب برداری

هنگام باز کردن قالب‌های وافل باید دقت و احتیاط کافی به خرج داد و از افرادی که تخصص و تجربه در این امر دارند استفاده نمود. عدم خارج کردن اصولی قالب‌ها  موجب آسیب رساندن به آن‌ها می‌شود که در صورت آسیب رسیدن به قالب‌های وافل نمی‌توان از آن‌ها برای سقف‌های بعدی یا پروژه‌های آتی استفاده نمود.

در زمان باز کردن قالب‌های وافل از زیر سقف می بایست حتما از 2 نفر نیروی کار ماهر بصورت همزمان به منظور جلوگیری از تمرکز نیرو در یک گوشه و همچنین جلوگیری از سقوط قالب‌ها و حفظ ایمنی کارکنان بهره برد. برای خارج نمودن قالب‌های وافل می‌بایست از دیلم کوچک فلزی از دو گوشه قالب بصورت همزمان بدون فشار و ضربات مستقیم به جداره‌های قالب استفاده نمود. در صورت اجرای صحیح سقف، قالب‌ها به راحتی و بدون آسیب دیدن از بتن جدا شده و نیاز به فشار بیش از حد نمی‌باشد

خب پس از اتمام مرحله قالب برداری از کل سقف وافل، برای آنکه از خیز بلند مدت سقف جلوگیری شود باید 3/1 از جک‌های سقف را تا شروع اجرا و ساخت طبقه بعدی بر زیر سقف و تیر‌ها نگه داشت زیرا آن‌ جک‌ها مانند پایه اطمینان عمل می‌کنند و از خیز دادن سقف جلوگیری می‌شود.

اقدامات لازم پس از قالب برداری

پس از هر بار استفاده از قالب‌ها می‌بایست سطح و داخل قالب‌ها بدون آسیب به قالب کاملا تمیز گردند و بتن باقی مانده در داخل و رویه قالب زدوده شود. از دپوی بیش از 15 عدد قالب به روی هم و به صورت نامنظم، وارونه، غیرتراز و بروی سطح غیرتراز خودداری نمایید. همچنین از دپوی قالب‌ها در معرض مستقیم تابش نور آفتاب خودداری نمائید.

زمان قالب برداری سقف وافل

زمان باز کردن قالب سقف در سقف وافل به دلیل اینکه این سازه‌ها جزء گروه‌ سقف‌های دال بتنی هستند کاملا مانند زمان قالب برداری دال‌ها است. به طور کلی زمانی می‌توان اقدام به قالب برداری سقف وافل نمود که بتن سقف وافل به هفتاد درصد مقاومت مشخصه خود رسیده باشد.  در مبحث نهم مقررات ملی جدولی بدین منظور تحت عنوان حداقل زمان لازم برای قالب برداری وجود دارد. به طور مثال در حالتی که دمای مجاور بتن 16 درجه سلسیوس باشد حداقل زمان لازم برای قالب برداری در سقف وافل 4 روز می‌باشد و حداقل زمان لازم برای برداشتن پایه های اطمینان 10 روز می باشد. کاهش دمای مجاور بتن موجب طولانی تر شدن روند کسب مقاومت بتن و در نتیجه طولانی تر شدن مدت زمان لازم برای قالب برداری می شود.

  زمان قالب برداری سقف وافل  

سخن آخر

در این مطلب به نکات مهمی در مورد قالب برداری  سقف وافل پرداختیم. امروزه سقف وافل توانسته در صنعت ساختمان به توسعه خوبی برسد و از آن استفاده‌های بسیاری میشود به نحوی که این سقف جایگزین مناسبی برای دیگر سقف ‌ها شده است. قالب وافل دو طرفه و یک طرفه در اجرای این نوع سقف بسیار پر اهمیت است و هر گونه آسیب به آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد اخلال در روند پروژه شود. در نتیجه قالب برداری و نگهداری صحیح قالب ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شرکت بنیتک تولید کننده قالب وافل و مجری تخصصی سقف وافل می‌باشد شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این شرکت به قسمت درباره ما مراجعه نمایید.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *