شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
تاریخچه سقف وافل

 شاید برای هر یک از شما سوال باشد که سقف وافل چیست ؟ در این مقاله قصد داریم تا شما را با تاریخچه سقف وافل آشنا کنیم.

عملکرد سازه‌ای سقف های وافل از هزاران سال پیش برای بشر شناخته شده است و دارای تاریخچه سقف وافل می باشدکه شاید بتوان اولین کاربرد بشر از کانسپت سقف های وافل را مربوط به بنای آکروپولیس یونان دانست.

تاریخچه سقف وافل

آکروپولیس یونان-سال ساخت 500 سال قبل از میلاد مسیح

بخش اعظم این بنا در سال‌های 429 تا 461 پیش از میلاد ساخته شده است. نمونه بارز دیگری از این سقف را می‌توان در نقاشی معروف شام آخر اثر لئوناردو داوینچی مشاهده نمود. از دیگر سازه‌های باستانی ساخته شده با سیستم وافل بنای معبد پانتئون رم می‌باشد که در سال 118 میلادی ساخته شده و همچنان پابرجاست.

تولید و اجاره قالب وافل در شرکت بنیتک

شرکت بنیتک، تولیده کننده قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه، همچنین اجاره این قالب‌ها به کارفرمایان پروژه برای اجرای سقف وافل می‌باشد.

آدرس شرکت بنیتک: تهران، خیابان شریعتی،خیابان خواجه عبدالله انصاری،کوچه چهاردهم،پلاک24،واحد10

تاریخچه سقف وافل از اوایل قرن 19 میلادی و با پیشرفت علم و ورود به عصر جدید ساخت سازه‌های مهندسی، ساخت ساختمان‌ها با کاربری‌های مختلف با سیستم این سقف کلاسیک در آمریکا و کشورهای اروپایی آغاز گردید. مزیت‌های فنی سقف‌های وافل در کنار زیبایی خاص این سقف‌ها موجب گردید این سقف‌ها مورد استقبال معماران قرار گرفته و در سازه‌های مختلفی نظیر فرودگاه‌ها، پارکینگ‌ها، برج‌های مسکونی، هتل‌ها، مراکز تجاری، موزه‌ها، دانشگاه‌ها و … مورد استفاده قرار بگیرد.

تاریخچه سقف وافل بنیتک

از سازه‌های معروف دنیا که در آن‌ها از این نوع سقف  استفاده شده است می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • موزه آکروپولیس یونان
  • ساختمان تئاتر ملی لندن
  • دانشگاه سهیر استانبول ترکیه
  • ایستگاه  مترو واشنگتن آمریکا
  • موزه هنرهای زیبا مونترال کانادا
  • فرودگاه بین المللی تورنتو کانادا
  • کتابخانه مرکزی سن دیگو آمریکا
  • سالن ورزشی پیر لوجی نروی رم ایتالیا
  سقف وافل در گذشته  

همچنین با تاریخچه سقف وافل خواهیم فهمید که در ایران نیز ساختمان‌های مهم بسیاری و بعضا با قدمت بالا با این سیستم و با استفاده از قالب‌های فلزی و یا فایبرگلاس ساخته شده‌اند. از جمله این ساختمان‌ها می‌توان به کتابخانه ملی، فرودگاه تبریز، راه آهن تهران، ایستگاه راه آهن اصفهان (سال ساخت 1354)، ساختمان‌های متعدد از دانشگاه‌های سراسر کشور ، ساختمان نظام مهندسی استان یزد و … اشاره نمود. صعوبت کار با قالب‌های فلزی و فایبرگلاسی مانع از گسترش این تکنولوژی در ایران در گذشته بوده است. در سالیان اخیر با روشن شدن مزایای سقف‌های دال مجوف و ساخت قالب‌های جدید از جنس پلاستیک مقاوم و فشرده و با مرتفع نمودن دیگر مشکلات فنی و اجرایی سقف‌های وافل استفاده از این تکنولوژی رو به افزایش می باشد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *