شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
جک های سقفی

هرچه زمان به جلو حرکت می‌کند، پیشرفت در صنایع مختلف بخصوص صنعت ساخت و ساز بسیار بیشتر و چشمگیر‌تر می‌شود. جک‌های سقفی نیز از ابزار‌هایی به شمار می‌روند که در این صنعت، کاربردی اساسی و حیاتی دارند. کارفرمایان می‌توانند با انتخاب نوع مناسب این جک‌ها، بر کارآمدی روند ساخت و تکمیل یک سازه، اثر بگذارند و بسیار نتیجه بخش‌تر پروژه‌ها را به پایان برسانند. برای آشنایی بیشتر با انواع این جک‌ها، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

جک سقفی چیست؟

همانطور که می‌دانید؛ جک، به معنای بالابر است و در اینجا برای تعریف جک ‌های سقفی ، ‌می‌توانیم بگوییم: ابزاری است برای بالا نگه‌ داشتن سقف، که با تحمل وزن آن موجب پایداری در یک سازه می‌شود. جک سقفی، عموما از جنس فولاد است و به سقف وافل کمک می‌کند تا تیر‌های آن فرو نریزد و افتاده نشود.

جک سقفی

قبل از نصب این قطعه ساختمانی لازم است بدانید که اگر می‌خواهید وزن سازه حفظ شود و در کف فرو نرود، نیاز است تا آن را بر روی یک کف سیمانی یا بتنی قرار دهید. بعد از قرارگیری بر روی یک کف مناسب و ثابت، با استفاده از یک میله رزوه‌ای متصل به یک صفحه فولادی تا رسیدن به ارتفاع مناسب تنظیم می‌شوند. این اجزا به پایه‌های جک اجازه می‌دهند تا به طور محکم در زیر تیر قرار بگیرند و زیرسازی قوی‌ایی برای سازه شما ایجاد کنند.

مزایای جک ‌های سقفی

  • طول عمر طولانی
  • وزنی نسبتا سبک دارد.
  • ارتفاع آن قابل تنظیم است.
  • از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
  • سریعا قابل اجرا است و می‌توان به راحتی آن را نصب کرد.
  • مکررا می‌توان از جک‌ها در پروژه‌های مختلف استفاده نمود.

معایب جک ‌های سقفی

  • استفاده محدود کمتر از 5m
  • نسبت به داربست‌ها میزان باربری پایین‌تری دارند.
  • نصب مهاربند برای برخی از مدل‌های جک‌ ساختمانی سخت است.

انواع جک سقفی

جک‌های سقفی دارای تنوع نسبتا خوبی هستند که از نظر جنس به دو دسته چوبی و فلزی تقسیم می‌شوند. امروزه جنس چوبی این قطعه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته شما می‌توانید از هرنوعی که می‌خواهید در بازار آن‌ها را تهیه کنید. از انواع مختلف فلزی این قطعه پرکاربرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جک سقفی تلسکوپی

جک‌های فلزی تلسکوپی، به دلیل استحکامی که دارند و با توجه به حداقل بلندی که می‌توان تنظیم‌شان کرد، قادرند تا حداکثر سنگینی ۳۵۰ کیلوگرم بار را تحمل کنند. این جک‌ها با حداکثر بلندی که می‌توانند داشته باشند، گنجایش تحمل‌شان تنها تا سنگینی ۱۱۰ کیلوگرم بار است.

جک ساختمانی صلیب‌دار (T شکل)

اگرچه جک نگهدارنده صلیب‌دار، به دلیل انعطاف نداشتن و ثابت بودنش کاربرد محدودی دارد و نمی‌توانید از آن در همه پروژه‌ها استفاده کنید، اما لازم است بدانید که این نوع قطعه، در دسته پرطرفدارترین جک ساختمانی قرار می‌گیرد.

جک ساختمانی صلیب‌دار (T شکل)

جک ساختمانی بدون صلیب

جک‌های بدون صلیب نه تنها طراحی معمولی و ساده‌تری نسبت به انواع دیگر خود دارند، بلکه از لحاظ قیمت نیز، کم‌بهاتر می‌باشند. کاربرد این جک‌ها بیشتر برای سازه‌های بتنی است.

جک ساختمانی U شکل عراقی

جک نگهدارنده U شکل عراقی قابلیت تنظیم در بلندی‌های مختلفی را دارد و جک مناسبی برای اعمال تیر سقفی و نگهداری پل‌ها است.

جک ساختمانی شمعی (شاقول‌دار یا شاقول کننده)

جک نگهدارنده شاقول‌دار عموما با قالب لوله، قوطی یا سولجر ساخته می‌شود و دارای دو دسته کوچک و بزرگ است که در زمان نصب، ظاهری شبیه به یک گونیا به خود می‌گیرد. استفاده از این جک در ساختمان‌هایی که دارای زمین‌های سست هستند، بسیار مناسب می‌باشد و می‌توان از آن برای سنجش صافی کف سازه استفاده نمود.

جک ‌های سقفی

جمع‌بندی

با توضیح مختصری که از جک ساختمانی در این مقاله داشتیم، دریافتیم که این قطعه، جزء جدا نشدنی از پروژه‌های ساخت و ساز ساختمانی است. جک‌های سقفی، به شکل یک ستون موقت عمل می‌کنند و از خم شدن و فرو ریختن سقف‌ در حال ساخت، به سطح زیرین جلوگیری می‌کنند. با توجه به انواع مختلفی که دارند، می‌توان از آن‌ها در سازه‌های گوناگونی استفاده نمود. کاربرد این محصول برای سقف‌هایی همچون: قالب وافل ، طاق ضربی، تیرچه بلوک، یونولیت و … بسیار ضروری است.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *