شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
خرپا

خرپا در اصل یک سیستم مثلثی شکل با ساختاری از جنس معمولا الوار و فلز است که بیش‌تر در بخش ساختمانی استفاده می‌شود. برای اطلاعات کامل‌تر در خصوص خرپا و کاربرد‌های آن، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

خرپا چیست

خرپا چیست؟

خرپا (truss) یک سازه پایدار است که از اعضای مستقیم و به هم پیوسته ایجاد می‌گردد. تیر‌های این سازه‌ به صورت مثلثی شکل چیده می‌شود و یک چارچوب سفت و سختی را ایجاد می‌کند. truss یک عنصر ساختاری ضروری است که در ساخت و ساز و مهندسی برای پشتیبانی از سقف‌ها، پل‌ها، برج‌ها و سایر سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اعضای این سازه به طوری منظم و آراسته به هم متصل می‌‌گردند که تمام نیروها و واکنش‌ها فقط در گره‌ها اعمال می‌شوند. به طور کلی خرپاها برای ایجاد پایداری، استحکام و دوام یک ساختمان یا سازه‌ها طراحی شده‌اند تا در برابر نیروهای طبیعی و بار، مقاومت کافی را داشته باشند. اعضای تحت نیروهای محوری در یک خرپا ساده به دو صورت عمل می‌کند:

  1. نیروی محوری فشاری
  2. نیروی محوری کشش

سقف وافل ، یکی از سقف‌های خرپایی مدرن به‌ شمار می‌رود.

انواع متداول خرپا

انواع متداول خرپا

اشکال یا الگوهای رایج بسیاری از خرپا‌ها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به فردی دارند. انواع متداول خرپاها شامل پرات، وارن، هاو و وارن اصلاح شده می‌شود. منظور از الگوی خرپایی، همان نوع چیدمان اعضای داخلی تیر‌ها (عمودی و مورب)  اشاره دارد. اعضای افقی بالا و پایین اغلب به عنوان آکورد خرپایی یا بوم نامیده می‌شوند.

مزایای خرپا‌ها

مزایای سازه  truss به شرح زیر است:

  • فضاهای مثلثی ایجاد شده بین اعضای خرپا، دسترسی آسانی را برای نصب سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی فراهم می‌کند.
  • طراحی چندمنظوره و سازگار: طراحی خرپاها بسیار متنوع و قابل تطبیق است و آنها را برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب می‌کند.
  • ظرفیت باربری قوی: یکی از مزایای اصلی خرپاها ظرفیت باربری قوی آنها است، چراکه اعضای آنها عمدتاً تحت بارهای محوری قرار می‌گیرد.
  • استفاده موثر از مواد: اگر خرپاها به درستی طراحی شوند، حین اینکه از حداقل‌ترین مواد بهره‌ می‌گیرند، می‌توانند فضا‌هایی با دهانه‌های بزرگ ایجاد کنند.
  • نصب سریع: یکی از مهمترین مزایای سازه‌های خرپایی، نصب سریع آنها است زیرا در کارخانه‌ها پیش ساخته می‌شوند و سپس در محل مونتاژ می‌گردند.
  • ساخت و ساز مقرون به صرفه: پل‌های خرپایی به دلیل سادگی، اغلب یک انتخاب عالی برای تکنیک‌های ساخت پل تسریع شده هستند.
کاربرد خرپا در ساختمان

برای اجاره قالب وافل به آدرس اینترنتی بنیتک مراجعه کنید.

کاربرد خرپا در ساختمان

خرپاها در طیف وسیعی از ساختمان‌ها کاربرد دارند، عمدتاً در جایی که نیاز به دهانه‌های بسیار طولانی باشد، مانند ترمینال‌های فرودگاه، جایگاه هواپیما، سقف ورزشگاه‌های ورزشی، سالن‌ها و سایر ساختمان‌های تفریحی و… استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است؛ سقف‌های وافل دو طرفه نیز برای مکان‌هایی که نیاز به دهانه‌های بزرگ دارند، مانند پارکینگ‌ها پرکاربرد هستند. خرپاها همچنین برای حمل بارهای سنگین نیز کاربرد داشته و به طور گسترده برای انجام دو عملکرد اصلی زیر استفاده می‌شوند:
  1. برای حمل بار سقف
  2. برای ایجاد ثبات افقی
امروزه این سیستم در عرصه مهندسی عمران، به دلیل توانایی در پشتیبانی از سازه‌های با دهانه بلند و سبک وزن کردن سازه، به یک ویژگی مهندسی حیاتی تبدیل شده‌اند. ظهور فولاد به عنوان یک مصالح ساختمانی، به دلیل استحکام بالا و جرم کم آن نیز کمک قابل توجهی به رشد استفاده از خرپا در سازه‌های عمرانی کرده است. خرپا در سال‌های اخیر برای ایجاد خرپا، استفاده از تخته‌های چوبی محبوبیت زیادی پیدا کرده است که عمدتاً به دلیل جذابیت زیبایی شناختی آن‌ها است. در نتیجه این خرپاها به بخشی جدایی ناپذیر از طراحی سازه خرپاهای سقف، پل‌ها، برج‌های برق و مخابرات شده‌اند

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *