شرکت بنیتک با هدف صنعتی‌سازی، ارتقاء کیفیت و توسعه سیستم‌های نوین ساختمانی و با بهره‌گیری از توان مهندسین نخبه و با‌سابقه کشور در عرصه صنعت ساختمان فعالیت می‌نماید.

اطلاعات تماس
  • تهران، سهروردی شمالی، خیابان شهید قندی، خیابان بیستم، پلاک 5، واحد 9
  • 02122303081
  • info@benytech.com
سقف وافل

دال وافل از سقف‌های مدرن و پرکاربرد در بناهایی است که به دهانه‌های بزرگتر نیاز دارند. این سقف که با عنوان “دال تیرچه دو طرفه” نیز شناخته می‌شود؛ به کارفرمایان این آزادی عمل را می‌دهد که فاصله بیش‌تری بین ستون‌ها ایجاد سازند. حال ممکن است سوالی در خصوص استحکام و لرزش سقف وافل برای شما که مخاطبان این مقاله هستید، پیش بیاید و بخواهید بیشتر درخصوص این سقف و ویژگی‌هایش بدانید. ما در این مقاله سعی کردیم با مطالبی که به شما ارائه می‌دهیم، شما را به اطلاعات کامل و دقیقی در این خصوص برسانیم. برای اینکه بدانید سقف وافل لرزش دارد یا نه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لرزش سقف وافل

طراحی سقف وافل      

سقف‌های وافل، دال‌های بتن‌آرمه آجدار هستند که اغلب به عنوان “دال آجدار” شناخته می‌شوند. ساختار قسمت بالایی در طراحی سقف وافل ، ساده است و یک الگوی شبکه‌ای شکل نیز در بخش پایین خود دارد. “دال تیرچه دو طرفه” در قسمت زیرین خود از دو جهت دارای دنده‌هایی عمود بر یکدیگر می‌باشد و برای اینکه بارگذاری جانبی سازه را تحت تأثیر خود قرار دهد؛ حتما باید عمق دنده‌ها از 135 میلی‌متر تا 235 میلی‌متر باشد، زیرا عمق کلی کف با افزایش عمق دنده‌ها افزایش می‌یابد و این امر موجب می‌شود تا بتواند بار‌های بیشتری همچون زلزله و لرزش را تحمل کند.

عوامل لرزش در سقف وافل

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث لرزش سقف وافل و دیگر سقف‌های ساختمانی در هنگام بارگیری مبلمان و یراق آلات شود. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

شرایط خاک:

نوع خاک زیر دال می‌تواند بر شدت لرزش سازه تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر خاک سست یا ضعیف باشد، ممکن است در هنگام بار‌هایی که بر ساختمان وارد می‌شود، لرزش بیشتری در سقف ایجاد گردد.

عیوب سازه‌ای:

اگر سقف به درستی اجرا نشود یا دارای عیوبی مانند: ترک و حفره باشد، ممکن است در هنگام نیرو‌های وارد شده، مستعد لرزش شود.

تشدید ارتعاش:

اگر فرکانس طبیعی دال با فرکانس ارتعاشات اعمال شده به آن مطابقت داشته باشد (مثلاً رد پای افرادی که در سراسر دال حرکت می‌کنند)، می‌توانند تقویت شوند و باعث لرزش بیشتر در سقف‌ها گردند.

بارگذاری دینامیکی:

هنگامی که یک جسم سنگین از روی یک دال حرکت می‌کند، می‌تواند ارتعاشاتی ایجاد کند، زیرا وزن جسم بر روی دال منتقل می‌شود.

لرزش سقف وافل چگونه کنترل می‌شود؟

سازه بتنی وافل به دو صورت “یک طرفه” و “دو طرفه” قابل اجرا است. طبیعتا انتقال بار در هر یک کدام از آن‌ها متفاوت است. این سازه یکی از مناسب‌ترین سقف‌ها برای کاهش لرزش ساختمان می‌باشد؛ چراکه تیرچه‌های آن با فاصله عمود بر هم (دو طرفه) به تیر‌های اصلی متصل می‌شوند و بتن‌ریزی یکپارچه‌شان این سقف را بسیار مستحکم می‌کند. این نوع طراحی بسیار بر کنترل لرزش اثر‌گذار است و برای اجرا در پروژه‌های بزرگ، آن را مناسب می‌سازد. انتقال بار در سقف وافل دو طرفه و یک طرفه به شرح زیر است:

  • دال دو طرفه:

اگر دال بتنی وافل، مربع شکل و نسبت ضلع آن برابر باشد، سازه از دو جهت تقویت می‌شود. آرماتور از هر دو طرف، بخشی از بار دال را به چهار تیر مجاور حمل و انتقال دهد. لرزش در وافل دوطرفه بهتر از وافل یک طرفه کنترل می‌شود.
  • دال یک طرفه:

اگر دال مستطیلی شکل باشد، به صورت دال بتنی آجدار یک طرفه، در یک راستا تقویت می‌شود. یعنی بارهای سنگین سازه را تنها به دو تیر رو به روی هم انتقال می‌دهد. چگ.نه لرزش سقف وافل را کنترل کنیم؟

جمع بندی

هر سازه یا بخشی از سازه در هنگام ضربه و نیروهای وارد شده بر یک ساختمان، به لرزش در می‌آید. اگر ارتعاش به اندازه کافی دامنه داشته باشد و در یک منطقه مشخص باشد، می‌توان آن لرزش را احساس کرد و اگر فرکانس بالاتری باشد می‌توان در کنار احساس لرزش، صدای آن را  نیز شنید.

این ارتعاشات ممکن است ناشی از ترافیک نزدیک یا مترو، سیستم‌های مکانیکی ساختمان یا فعالیت‌های عادی انسان مانند راه رفتن روی زمین باشد. اگرچه این لرزش، یکپارچگی سازه ساختمان را به خطر نمی‌اندازد، اما محسوس است و می‌تواند برای ساکنان ساختمان آزار دهنده باشد. سقف وافل به دلیل طراحی خاص خود، دارای مزایایی است که موجب می‌شود این سقف در دسته مناسب‌ترین سقف‌ها برای کنترل لرزش قرار گیرد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *